Zomervakantie 2014.

In de zomer van 2014 zijn we met de auto en tent 4 weken door Duitsland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk getrokken op zoek naar wat warmte en zon. De Alpen waren het hoofddoel maar na de eerste dagen met wisselvalig weer sloeg het weer om in regen uit een donker grijze hemel. We zijn uiteindelijk tot Rome gereden om stabiel en beter weer te krijgen.

Totaal hebben we ca. 5000km gereden en de volgende streken doorkruisd. Beieren, Karintie, Marche, Lazio, Toscane, Liguria en Bourgondie. In elke streek hebben enkele dagen ons tentje opgezet. Circa drie dagen per keer om de streek goed te kunnen verkennen.

We hebben mooie dingen gezien en ons met name laten verrassen door het mooie Italie. De prachtige natuur, bergen en vergezichten, zwoele avonden, indrukwekkende steden, gemoedelijke bevolking, heerlijke wijnen, lekkere pasta's en kazen, smakelijke visschotels en goedkope koffie. Kortom een land dat prima bij ons past.

Het was niet ons eerste bezoek aan Italie maar het land was uit ons beeld verdwenen. Eerder waren we al eens geweest in Aosta, Brenta, Cortina, Toscane en omgeving Venetie. De laatste paar jaren lag de focus echter elders maar dat hebben we in 2014 weer volop goedgemaakt.

Het was wel weer even wennen aan het driftig gedrag van scooters en automobilisten. Niet op het platte land maar vooral in de grote steden. Met die kleine autootjes scheuren ze overal tussendoor, ze komen snel op een kruispunt aangereden en zetten dan prompt de neus van de auto op straat. Dit is wel eens schrikken. Je zag af en toe een Ferrari maar vaak de Fiat 500 of de nog oudere 'Piaggio' driewielers. In Rome en omstreken zag je wel weer grote dure auto's.

Natuurlijk hebben we ook genoten van de andere streken. Zeker ook weer van de bergen in Oostenrijk en de druivenpluk in Frankrijk.
Füssen, Beieren
Vele malen zijn we door Füssen heen gereden -richting de Alpen- en hebben we de schoonheid van deze omgeving bewonderd maar nooit de tijd genomen om hier te stoppen. 2014 zou hier verandering in brengen. Toen hebben we toch maar eens de tijd hebben genomen om een paar nachtjes in Füssen te blijven ipv in Aichelberg onze standaard overnachtingsplek op doorreis naar de alpen. En als je in Füssen bent ga je natuurlijk ook naar de Tegelberg en het bekende kasteel "Neuschwanstein". Gelukkig was het de eerste paar dagen van onze vakantie mooi weer dus konden we beide topics op ons gemak beklimmen resp. bekijken. Ja er gaat wel een lift naar de Tegelberg maar dat is niet aan ons besteed. Het maakt zulke bergen natuurlijk wel erg toeristisch.

Ook het kasteel is een bekende attractie en daardoor heel toeristisch maar zeker de moeite waard om eens te zien. En......, we waren natuurlijk niet alleen ook al was het hoofdseizoen voorbij. Veel mensen van over heel de wereld. Ook weer een 'must see' uit vele reisgidsen waarschijnlijk.

Het stadje zelf is ook leuk om te zien maar met de auto slecht te bereiken. Elke dag staan er files van toeristen die op doorreis zijn. De fiets of de motor is het beste vervoermidddel om van de ene naar de andere kant van het plekje te rijden. Wij waren feitelijk gekomen om rond de de 'Weissensee' te wandelen. Een traject van maar 6 km maar wel een mooie wandeling.
Het idee was ontstaan terwijl we op zoek waren naar de gelijknamige 'Weissensee' in Oostenrijk. We zouden hier een meerdaagse wandeling van maken maar ja, waarom dan niet beide bekijken. Dat was wel twee keer file rijden.

Onze tent hadden we opgezet op de camping 'Brunnen' in Schwanstein (Zwanenstein) -een dorpje dat tegen Füssen aanligt- en de Weissensee lag aan de andere kant van Füssen. Heen en weer rijden doe je maar één keer dus zijn we na vier nachtjes doorgereden naar de Weissensee in Oostenrijk. Dus één dag de omgeving verkend en een bezoek aan Pizztall am Drau. De dichtsbijzijnde stad om wat te shoppen. Eén dag naar de Tegelberg en één dag naar de koningskastelen.

Techendorf, Karintie
In Techendorf hebben we gekozen voor de ruim opgezette 'Seecamping Müller' grenzend aan de Weissensee. De camping ligt wel ca. een kilometer buiten het centrum van Techendorf maar was achteraf een prima locatie en uitvalsbasis voor onze wandeling rond de Weissensee. Techendorf is maar een klein plekje gelegen aan beide zijde van de brug over de Weissensee.

Wat wij niet wisten is dat de Weissensee een natuurgebied is met strenge regels voor verblijf en parkeren van auto's etc........ Alles is tot in de puntjes geregeld en parkeren doe je op privé grond bij je verblijfsaccomodatie of het kost ca. Euro 10,- /dag. Gelukkig deden wij veel dingen te voet anders is dat best vervelend. Zeker als je besluit vanuit dit dorp een langere tijd de bergen in te trekken.

Ons doel was in twee dagen rond (rechtsom) de Weissensee te lopen maar doordat het weer steeds slechter werd hebben we het traject uiteindelijk in één keer gelopen. Ca. 35km volgens de GPS. Zelfs met een rugzak voorbereid op een overnachting. In de morgen vetrokken we met mooi weer maar na de lunch op camping 'Ronacher' de terugweg in de regen. Het eerste deel van het pad vanaf de camping is asfalt en niet bijzonder maar het laatste stuk waar het pad tegenaan de Weissensee loopt wordt het mooier. De terugweg loopt door een valei aan de Zuidzijde van het meer en dan loop je over gravel paden langs de Fischer- en Bodenalm. In die laatste (een modern pension) kun je ook overnachten. De Fischeralm valt beter bij ons in de smaak. De alm is nog traditioneel ingericht en heeft een leuke waard en waardin.

De volgende dag werd het weer nog slechter dus zijn we doorgereden richting Italie op zoek naar beter weer. Jammer....... anders hadden we iets Zuidelijker nog een deel van de 'Züdalpenweg 03' kunnen lopen. Een route over de graat van de Karnische alpen.
Carassai, Marche
Het dorpje Carassai was voor ons een aangename verrassing. Na een hele dag in de regen te hebben gereden kom je dan laat in de avond aan in dit rustieke mooi gelegen plekje. Het was een warme zwoele avond vervuld van de geur van lavendel uit de velden. Hoewel de lavendel al was geoogst roken we het nog in de tent.

De campingeigenaar ontving ons hartelijk en we konden direct aanschuiven voor het diner. Een lange tafel aangezeten door de andere gasten van de camping en gevuld met heerlijke lokale gerechten. Dat noem ik met je neus in de boter vallen.

Naast de gelegenheid om 's avonds aan te schuiven voor het diner verkocht de eigenaar ook zelf gemaakte streekgerechten zoals wijn, lavendelolie en -zeep etc.... We hadden de camping 'Lavanda Blu' gekozen uit het boekje 'Kleine campings' van de ANWB. De boerderij met pension en camping ligt vlakbij het dorpje Carassai, ca. 10 km uit de kust en 20 km ten zuiden van Ancona aan de Adriatische Zee. De camping is voornamelijk ingericht voor tenten en in het ANWB boekje tevens aangemerkt als 'Charme camping'. Vanaf de terrassen heb je uitzicht over een prachtige valei en achterliggende bergen.
Vanuit Carassai zijn we tweemaal een dag de bergen in getrokken en twee maal een dag naar de kust. Naar Cuppra Marittima en San Benedetto del Tronto. Een oude badplaats. Dit was prima te doen. Na 20 minuten rijden zit je op het strand. Helaas wel weer met weinig openbaar strand zoals je vaak ziet in Italie. Voor een plekje met stoel en parasol moet je flink betalen. Lang leve de Nederlandse stranden!

Het mooiste vonden wij echter de twee excursies door de bergen langs alle pitoreske dorpjes. Hoog gelegen, uittorend boven het mooie landschap, met nauwe straatjes en antieke gebouwen. Met name het dorpje Sarnano staat hier om bekend.

Maar zeker zo mooi is ook het landschap dat je doorkruist. Smalle wegen door een lappendeken vol met zonnebloemvelden, druivenplantages en lavendel. Elk dorpje ligt op een heuvel dus het is aardig klimmen en draaien met de auto. Prachtig om te zien.

Helaas verslechterde ook hier het weer onder invloed van de resten van een uit Amerika overgewaaide orkaan. Dus weer verder op zoek naar de zon. Heel midden Europa zat nagenoeg in de regen. De Middenlandse-zee kust was nog goed dus de nieuwe bestemming was nog iets Zuidelijker richting Rome. Daar we enorm hadden genoten van het binnenland van de streek Marche zijn we via de SS-4, geen snelweg, naar Rome gereden. Het duurt ca. 2 uur langer maar is zeker de moeite waard als je voldoende tijd hebt om te reizen. De weg is korter, geen tol en veel mooier.
Lido di Ostia, Lazio
De badplaats 'Lido di Ostia' ligt aan het einde van de SS-8 ca. 30km ten Westen van Rome. Een drukke badplaats met veel bezoekers vanuit Rome. Ook hier weer veel stranttenten met een stuk privé strand. Wederom moest je zoeken naar en stukje openbaar strand dat dan tevens nog vol vuil ligt.

Van de camping 'Castelfusano' die we hadden uitgekozen was het 2 km met de bus naar het metrostation 'Colombo' en vandaar een uurtje met de metro tot in hartje Rome. De camping ligt direct aan de boulevard tegenover het strand en is goed te bereiken. Vanwege de hitte zijn er veel bomen geplant waaronder je een tent, caravan of camper kunt neerzetten. Er is nagenoeg geen gras dus een zanderige boel. Verder zaten er begin september nog flink wat muggen onder de bomen en stikte het van de miertjes in de tent. Etenswaren dus goed opruimen.

Vanaf de camping zijn we twee dagen naar Rome geweest en één dag naar 'Scavia di Ostia Antica'. De ruïnes van een oude havenstad uit de Romeinse tijd op ca. 10km afstand van de camping. Er zijn nog veel resten van gebouwen en verschillende opgravingen te zien. Hoe de mensen leefden, werkten en handelden. Het was destijds een belangrijke overslag van etenswaren voor transport richting het binnenland.
Rome, Lazio
Vanuit 'Lido di Ostia' zijn we twee dagen naar Rome gereisd. Vroeg uit de veren om voor in de rij met toeristen te staan. Elke bezienswaardigheid kende wel een rij met toeristen en opdringerige gidsen. Want ook al was het september het was er nog erg druk.

Helaas stonden veel van de attracties in de steigers. De Fontana di Trevi, Fontana della Barcaccia, de aangrenzende cathedraal 'Trinita dei Monti', het Coloseum en de fonteinen bij de St. Pieter.

Gelukkig was het wel mooi weer. Soms een beetje te warm maar alles was nog goed aan te lopen. Uiteindelijk hebben we nog veel kunnen zien en ons niet hoeven te haasten. Onze trip van twee dagen liep langs het 'Piazza San Pietro' incl. een kijkje in de St. Pieter, het statige 'Piazza Venetia' en 'Piazza Dell Popolo', het gezellige 'Piazza Navona' en 'Piazza Rotonda (Pantheon)', het romantische 'Piazza Di Spagna', het 'Piazza Di Trevi', het 'Piazza Barberina' en het niet te missen 'Piazza Colosseo' met natuurlijk weer een bezichting van het Colosseum.

Al met al een goed bezoek. Jammer dat veel renovaties gelijktijdig werden uitgevoerd.
Coreglia Antelminelli, Toscane
Coreglia Antelminelli is een klein dorpje in de bergen van Toscane net ten Noorden van Lucca op ca. 25km afstand. We hadden dit dorpje nooit gevonden als we niet in de omgeving van Lucca op zoek waren geweest naar een kleine camping. Direct aan de voet van het dorpje bovenop een heuvel ligt op 600m hoog de camping 'Pian d'Amore' We hadden de camping met een Nederlandse eigenaar gekozen uit het boekje 'Kleine campings' van de ANWB. De camping was tevens in het boekje aangemerkt als 'Charme camping'. Dit type camping was ons goed bevallen in Carassai en ook een aantal jaren geleden in Oost Frankrijk maar dit keer stond hij vol met Nederlanders en was de rust die beloofd wordt veel minder. Misschien moeten we toch beter opletten dat de camping bv alleen geschikt is voor tentjes. We zijn niet op zoek naar een camping met caravans en campers (die je overigens steeds meer ziet) waar je ligt te slapen tussen de ronkende koelkasten, waterpompjes en airco's.
Wij gebruiken geen elektrisch en hebben zowel een grote- en kleine (trekkers)tent bij ons dus dus elk plekje past.

Feitelijk waren we op weg van Rome naar 'Chinque Terre' maar dit is te ver rijden voor één dag. Zeker als je via de SS wegen rijdt. Vanaf Rome hebben we de kustweg SS-1 gevolgd tot aan Lucca. Vandaar langs de 'Duivelsbrug' via wat binnenwegen naar de camping. De tussenstop was ook gepland om Niels en Lisa te ontmoeten die dezelfde dag met hun camper vanuit St. Tropez waren aangekomen. Deze ontmoeting was een leuke afwisseling. We zijn samen naar de camping gereden waar we gelukkig naast elkaar een plekje kregen.
Ook zijn we nog met Niels en Lisa naar Lucca en Florence geweest. Een leuk dagje uit. Niels en Lisa hadden een nagenoeg nieuw camper gekregen van de ANWB omdat hun Mercedes was gestrand nabij Dijon. Het was een hoop ellende, lang wachten, garage maakt er een zootje van, tweemaal overnachten in een hotel, uiteindelijk een vervangende camper en verder op vakantie.

Gelukkig maakte de korte tijd in Toscane weer veel goed. Wij met die grote camper naar Lucca en Florence. Lucca is niet zo groot dus kun je buiten de vestingmuur wel parkeren maar in Florence hebben we lang moeten zoeken voor een voldoende grote en hoge parkeerplaats. Uiteindelijk vonden we een plekje vlak achter het station. Een mooie parkeerplaats voor campers met afsluitbomen. Je moet het maar weten. Daarna de stad in om te winkelen en het oude centrum te bekijken. Helaas stonden zowel bij Lucca alsmede Florence (net als Rome) wederom beide Duomo's (cathedralen) in de steigers. Maar er bleef genoeg schoons over. Na twee dagen zijn Niels en Lisa weer richting het Noorden gereden. Wij zijn de volgende dag richting het binnenland gereden voor een bezoekje aan de mooie dorpjes Castelnuovo en Barga.
Moneglia, Luguria
Moneglia is een klein badplaatsje aan de ligurische kust. Wij waren hier neergestreken vanwege de leuke camping "Il Rospo" en als uitvalsbasis voor een tweedaagse wandeling in Chinque Terre. Eén van de mooste kusten van Noord Italie. In elk geval is de streek heel populair, want hoewel het al september was, was het nog steeds druk. Wat opviel was de internationale bekendheid van de streek. Veel mensen uit Amerika, China, Japan, Australie en Scandinavie.

De camping "Il Rospo" is een bijzondere camping. De toegang ligt tussen twee tunnels die langs de kust lopen en bestaat uit drie terassen steil tegenaan de rotsen geplakt. Dus geen plek voor caravans en grote tenten en flink sjouwen met je spulletjes via de steile trappen naar je plekje. Vanaf de terrassen heb je een mooi uitzicht op de middelandse zee. Hoewel het al september was kon je vanaf 16:00, zodra de zon op de tent stond, tot zeker 18:00 beter een ander plekje zoeken want dan veranderde de tent in een sauna. 's Avonds was het dan weer lekker genieten van de ondergaande zon en een zwoel zeewindje. We hadden de camping gekozen uit het boekje 'Kleine campings' van de ANWB. De camping was tevens aangemerkt als 'Charme camping'

Moneglia zelf is ook wel een leuk badplaatsje. Het heeft een aantal privé stranden afgewisseld met een klein stukje openbaar rotsstrand voor de lokale bevolking. In elk geval heeft het plekje een heel aangenaam klimaat begin september.
Chinque Terre, Luguria
Een wandeling door Chinque Terre stond al een aantal jaren op onze 'bucketlist'. Van Levanto naar Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Halfverwege de wandeling hadden we een overnachting geboekt in Vernazza. Vernazza is wat ons betreft het mooiste plekje van de zes.

Vanwege herstelwerkzaamheden door 'landslides' onderweg is het traject tussen Corniglia en Manarola (Via Dell' Amore) afgesloten. Voor dit stukje kun je het beste de trein even pakken. Deze rijdt langs heel de kust en stopt in elk plekje.

Tijdens de dagen die wij er waren was het bloedheet. De paden zijn onbeschut dus vroeg op maar dan nog loop je tegen het middaguur flink te zweten. Echter wel weer fijn om 's avonds op één van de vele terrasjes tot in de nacht te blijven te hangen achter een glas wijn met een lekkere visschotel of pizza. En vervolgens af te sluiten met een lemoncello of Grappa. Ook een boottocht langs de dorpjes is mogelijk ter verkoeling. Wij hebben de boot terug genomen van Riomaggiore tot aan Monterosso. Een half uurtje varen. Vandaar weer met de trein terug naar Moneglia. In Portovenere, helemaal aan de Zuidzijde van Chinque Terre zijn we niet meer geweest. Dit lijkt ons ook wel een leuk plekje. Misschien een idee voor een volgend bezoek!? Maar dan in het voorjaar tijdens aangenamer temperaturen en met minder drukte.

Vallecrosia, Luguria
Vallecrossia ligt aan de Bloemen-riviera tegenaan de Frans-Italiaanse grens tussen de twee casino steden San Remo en Monte Carlo. Een plekje waar we toevallig zijn gestopt door het volgen van een campingbordje naar de gelijknamige camping 'Vallecrossia'. De camping was niet bijzonder. Eén straat met zijvakken vooral bedoeld voor caravans en campers, maar het nabijgelegen rots strandje aan zee was verrassend leeg vergeleken met de rest van de riviera. Dus we hebben er lekker een dagje aan het strand gezeten met als afsluiting 's avonds een heerlijke pizza en visschotel in de gezelllige strandtent 'Billabong'. En natuurlijk een Lemoncello na.

Voor een tussenstop een aangename plek met goede koffie.

Nolay, Bourgondie
Nolay was onze laatste stop van de vakantie. Van hieruit was het goed te doen om in één dag weer naar huis te rijden. We hadden voor de camping 'La Bruyere' gekozen. Een prima uitvalsbasis om de wijnroute 'Côte-d'Or' te verkennen. De camping stond tevens in het boekje 'Kleine campings' van de ANWB. Helaas stond de camping net als de twee vorige uit het boekje wederom vol Nederlanders.

De 'Côte-d'Or' loopt van Santenay tot Chenôve net ten Zuiden van Dijon. Beaune is één van de grootste steden die je onderweg aandoet. De stad heeft een heel mooi centrum en staat bekend om het mooi gerestaureerde zieken- en armenhuis nu in gebruik als Hôtel-Dieu. (Zie foto rechts). Ook de cathedraal van Beaune is de moeite waard om te bekijken. In veel gebouwen herken je de bijzondere bouwstijl met de mooie houten mozaïek daken.

Verder hebben we natuurlijk ook de rest van de wijnroute gevolgd. Langs de vele wijnkastelen en oneindige druivenplantages. Vanwege de oogst was er veel bedrijvigheid op de plantages. Iedereen hielp mee om met emmers de kisten en tractoren te vullen. Op de meeste kastelen en wijnboerderijen kon je ook even stoppen om de lokale wijn te proeven en/of te kopen. Het was prima weer dus we hebben die dag zeker het 'Vivre en France' beleefd. Het waren twee mooie dagen om de vakantie mee af te sluiten!

Reisinformatie:
  • Duncan Reisplanner, ISBN 90-389-0140-2.

Kosten:
  • De reis koste totaal Eur. 50,- /dag/p.p.