Een weekje op de Solex door Nederland.



Niet lang van te voren gepland maar een spontaan idee na een recente aankoop van twee OTO Solexjes uit 1965. Zoveel als mogelijk over de landelijke fietsroutes LF1 (Noordzee-route door de duinen), LF2 (Steden-route) en LF7 (Groene-route). In elk geval geen provinciale wegen en langs mooie plekjes in Nederland. De Noordzeeroute was het hoofddoel van de reis. Door het rustige duingebied naar het puntje van Nederland. Snelwegen zijn natuurlijk sowieso al uitgesloten als je op een Solex gaat.

We hadden 7 dagen gepland om zeker tot Bergen aan Zee te snorren maar veel verder als IJmuiden zijn we niet gekomen. Het eerste stuk tot aan Rockanje ging prima maar wanneer we na Hoek van Holland het duingebied inreden werd het steeds drukker en schoot het niet meer op. Smalle paden met heel veel fietsers. Veel stelletjes bleven naast elkaar fietsen hetgeen ook nog vervelend rijden is op een Solex als je steeds moet inhouden en remmen. Dus niet de rustige omgeving die we verwacht hadden hoewel het duingebied en met name het Kennemerland natuurlijk wel heel mooi is. We hebben 6 dagen mooi weer gehad met maar 3 uurtjes regen onderweg en twee buitjes 's nachts. Lekker in je T-shirt met de zon op je bol.

We hebben veel over vrijwillige fietspaden (rechthoekig bordje) gereden hoewel formeel daar niet mag worden gesnord. Fietspaden door het duingebied zijn nagenoeg allemaal verboden gebied voor (niet elektrische)snorfietsen. Het mag wel met de Solex maar dan zonder gebruik van het motortje. Dit gaat overigens best goed. De Solexen fietsen niet zwaar en meestal in het centrum van een dorpje of stad gebruikten we het motortje sowieso niet.

Iedereen komt wel gehaast over als je gemiddeld zo'n 30 km/h op de Solex rijdt. Anke is zelfs bijna twee maal van haar Solex gereden door afslaand -en daarbij het fietspad kruisend- verkeer. We snorden maximum 40 km/h de heuvel af of met de wind mee en zo'n 25 km/h de heuvel op of met een flinke wind tegen. Over het algemeen een leuke snelheid zo lekker in de zon en zonder helm. Dus het was meetrappen met tegenwind en heuvel op maar ook racen heuvel af!! Soms reed de Solex net iets te snel om route aanduidingen goed te kunnen zien. De Solex van Anke reed met windje mee net iets sneller dan die van Wim die wat sneller was met wind tegen. Dus als we kromgebogen over het stuur aan het racen waren lag het aan de wind wie het snelste was. Je moet wel anticiperen tijdens zo'n wedstrijdje met 40 km/h. De remmen van een Solex uit 1965 zijn dan te licht om snel te kunnen stoppen.
Als navigatie hebben we gebruik gemaakt van de Garmin Montana 650 en het fietsknooppunten netwerk (Boekje ANWB). Het knooppunten netwerk werkt goed maar je moet nog al eens zoeken. Zowel naar bordjes aan de kant van de weg alsmede in het boekje. Toch hebben we het ervaren als een goede combinatie. Ook eettentjes, benzinepompen en campings waren zo snel te vinden. Vooral benzinepompen waren voor ons belangrijk en die vind je steeds meer alleen aan de snelwegen. Zo zijn we 2 maal via de vluchtstrook wezen tanken. We hadden maar ca. 30 km reserve benzine bij ons.
Dag 1, Domburg naar Rockanje,
Na circa 4 uur en 75 km rijden kwamen we rond 14:00 aan op onze eindbestemming camping "Molecaten" in het waterbos.
Daarbij hadden we gekozen om de 'Dammenroute' (N57) te volgen. Wel met relatief veel autoverkeer maar zoveel als mogelijk aan de zeezijde van de dammen om dit te mijden. En.......... met regelmatig een stop voor een bakje koffie of om zo maar wat te genieten van de maritieme omgeving onderweg. Een aangename verrassing is het mooie dorpje Goederede met haar vele ateliers in het centrum. Zeker de moeite om nog eens naar terug te gaan. Verder zijn er onderweg natuurlijk ook de kunstmatig aangelegde dammen en keringen die je dan passeert. Een indrukwekkend stukje neerlands vakmanschap.
Na aankomst en het opzetten van de tent zijn we doorgereden naar het vestingsplekje Brielle. Een mooi plekje om even de benen te strekken en een bakje koffie. Want een hele dag zitten op de Solex is wel opstipatie verhogend. Het liefst eten we in de zon voor ons tentje dus hebben we 2 maaltijdsalades bij de AH gekocht. Omdat we geen kookspulletjes bij ons hadden en veel campings geen restaurants hebben kozen we als ontbijt vaak voor een kant en klaar broodje of een Smoothie.

Na terugkeer op de camping en het nuttigen van ons net aangekochte 'diner' zijn we nog richting het nabijgelegen strand getogen. Een ruim strand met veel getij. De dag afgesloten met een mooie wandeling over het strand met als slaapmuts een glaasje wijn bij een prachtige ondergaande zon op het strandpaviljoen "Black & Bianco". Dit hebben we in Domburg natuurlijk ook vaak maar toch is het steeds weer ontspannend en speciaal.
Dag 2, Rockanje naar Noordwijkerhout,
Na circa 7 uur en 80 km rijden (incl. wacht- en vaartijden van pondjes) kwamen we rond 17:00 aan op onze eindbestemming bij het natuurkampeerterrein in het gelijknamige bos "Ruighoek".
Een lange zit voornamelijk ontstaan door de vele fietsers in het duingebied. Ook was het weekend, hetgeen dit wellicht nog wat verstrekte maar het vlotte niet echt. De overtocht met de RET 'Fast Ferry' vanaf de Maasvlakte verliep prima. Deze Ferry kruist de Nieuwe Waterweg van de Maasvlakte naar Hoek van Holland.

Het eerste stukje van Rockanje tot aan de Ferry is kort maar toch leuk om te rijden zo over de nog kale Maasvlakte. Wat een grote kranen en schepen zie je daar. Na de overtocht zijn we direct gestopt voor de lunch bij een als restaurant gerenoveerde torpedoloods. Een leuk project direct tegenover het eindstation van de Fast Ferry zo aan het water.

Na de lunch vervolgen we de LF1 door het Westland, via Monster, Den Haag, over de boulevard en langs de pier van Scheveningen, door Katwijk aan Zee en uiteindelijk Noorwijk. Leuk om dit allemaal zo met de Solex te kunnen doen. Met het geluid van het zoemende motortje op de achtergrond. We hadden speciale tweetakt olie bij ons zonder rookontwikkeling en stank. Mengsmering is namenlijk bijna niet meer te krijgen bij de pomp.

Misschien was het sneller en leuker geweest buitenom het weekend of in het voor- of najaar met minder mensen in het duingebied. Maar het mooie weer onderweg is ook heel aangenaam. Het was uiteindelijk wel even zoeken naar het kampeerterrein "De Ruigenhoek" -vanwege verkeerde GPS coordinaten- maar uiteindelijk was ons tentje weer snel gezet.
Alsof we er niet genoeg van konden krijgen zijn we 's avonds nog even wezen snorren op de Solex. Als je hem bij je hebt is hij toch fijn in gebruik. Even fietsen, motortje laten zakken en snorren maar. De motortjes starten direct.
We hebben de avond afgeloten, wederom na een prachtige dag, met een heerlijk diner bij het vlakbij gelegen gelijknamige restaurant "De Ruigenhoek".

Dag 3, Noordwijkerhout naar Amsterdam,
Na circa 9 uur en 90 km rijden (incl. een lekke band) kwamen we rond 19:00 aan op onze eindbestemming camping "Het Vliegenbos" in het hartje Amsterdam.
De camping midden in Amsterdam was niet gepland maar wel een hele leuke verrassing en toevoeging aan onze trip. Vanaf de "De Ruigenhoek" zijn we zoveel als mogelijk door het duingebied gereden. We volgen dan de LF1 naar Zandvoort aan Zee, door Bloemendaal en het NP Zuid-Kennemerland. Een mooi duingebied tussen Bloemendaal en IJmuiden.
We hebben geluncht net ten Zuiden van IJmuiden op de gezellige hoeve "Duin en Kruidberg". Ook weer een leuke verrassing precies op tijd om onze magen te stillen.
Vandaar weer met een volle maag naar IJmuiden en vervolgens met het veerpondje over het Noordzee Kanaal, via Heemskerk, richting Amsterdam. Helaas ging het niet zo voorspoedig als zojuist beschreven. Verdwaald in Heemskerk en dan ook nog een lekke band. Uiteindelijk zijn we dan toch via Zaandam en een bezoek aan de "Zaanse Schans", langs de "Stootersplas", aangekomen in Amsterdam Noord op de camping "Het Vliegenbos". Een leuke camping met natuurlijk veel nationaliteiten, vlakbij het centrum van Amsterdam. Wel druk met de tentjes dicht op elkaar.
Ook het bezoek aan de Zaanse Schans was leuk. Met de Solex langs de oude molens gaf veel leuke reacties van bezoekers.
Eenmaal op de camping hebben we niet veel meer gedaan. Je kunt zo met een pondje over 't IJ naar het centrum maar voor ons was het die dag genoeg geweest. Nog wat gehangen op het terras met een bak koffie en dan in de tent. High van de dikke wiet damp die over de camping hangt.
Foto reeks

Niet alleen bij de Zaanse Schans, maar gedurende de gehele trip hebben we veel leuke reacties gehad op onze onderneming op de Solex. Veel van oudere mensen die de Solex nog kennen vanuit hun jeugd maar ook van kinderen die uitleg kregen van hun ouders over de werking van de Solex. Ook wel genoemd de 'oude' elektrische fiets. Allebei met hulpmotor maar uit een heel andere tijd.
Voor ons was het ook heel leuk om te doen. Je gaat even een stukje terug in de tijd. Zeker als je rijdt buitenom de provinciale wegen en zoveel als mogelijk gebruik maakt van veerpondjes etc.

Totaal hebben we bijna 500 km gereden. Elke dag 1 maal getankt, wat neer komt op ca. 2 liter Euro95 per Solex Totaal dus 12 liter per Solex voor 500 km. Lachen als we bij de benzinepomp moesten afrekenen. We hadden de Solexjes nog maar een half jaar geleden aangekocht en beide motortjes gereviseerd dus we verwachten geen grote problemen. We hebben dus ook alleen maar 1 lekke band gehad en 2 maal een verstopt sproeiertje. Kennelijk toch nog wat vuil in het benzinetankje.

Het was ook een reis met lichte bepakking. Hoe minder bagage hoe sneller we reden. Er wordt wel gezegd, bij verhuur van Solexen, max. 100 kg gewicht per Solex. Wij hadden 1 klein tentje, 2 slaapzakken, 2 luchtmatrasjes, wat kleding en geen kookspulletjes. Totaal per Solex twee fietstassen vol met -per Solex- totaal ca. 8 kg bagage. Het verkrijgen van een plekje op de camping was geen probleem. Overal was ruim plek hetgeen ons wel verbaasde zo in het hoofdseizoen. De prijzen van de campings lagen gemiddeld rond Eur. 17,50 voor een tent incl. 2 personen met Solex.
Samen met maaltijden en brandstof (ha ha ha...) ca. Eur. 60,- /dag.
Dag 4, Amsterdam naar Zevenhuizen,
Om 9:00 uur weer door met het 'Buiksloterveer' over "Het IJ" tot achter het CS van Amsterdam. Vandaar volgden we de LF2 en LF7 dwars door het centrum tot buiten de stad. Maar natuurlijk niet zonder een bezoek aan het Damplein. Vandaar langs de Amstel tot aan Uithoorn met daar een lunch op het terrras aan het water van het eettentje 'Sjiek'a/d Amstel'.

Het eerste deel van de LF2 langs de Amstel is heel verfrissend en veel fijner te rijden dan de drukke LF1. Een minimum aan fietsers en een prachtige omgeving. Een welkome onverwachtte verrassing. Het eerste stuk is wel alleen voor fietsers.

Daarna zijn we langs het water blijven rijden tot op de laatse 10 km na. We volgden meerdere kanalen met soms alleen maar een smal stukje asfalt om over te rijden. Te smal om te passeren maar lekker rustig tussen de landerijen en loslopende schapen. En wederom wat hebben we geluk met het weer!

Al met al een mooie maar tevens lange dag met wederom 7 uur rijden. Onze eindbestemming die dag was het recreatiepark "De Koornmolen" bij Zevenhuizen. Hier kwamen we omstreeks 17:00 aan. We hadden gepland die dag verder te snorren, maar met ca. 90 km extra op de teller vonden we het welletjes. Het park ligt op een mooie plek aan de 'Roerdomp', een klein meertje, en het kampeerveld van het park was nagenoeg leeg dus hadden we voldoende reden om hier een nachtje te blijven. We hebben de dag wederom afgesloten met een diner bij ondergaande zon aan de Roerdomp op het terras van het nabijgelegen gelijknamige restaurant.
Dag 5, Zevenhuizen naar Heerjansdam,
Na circa 5 uur en 50 km rijden (incl. schuilen en wacht- en vaartijd pondje) kwamen we rond 15:00 aan op onze eindbestemming camping "De Oude Maas".
Een iets minder zonnige dag. Vertrokken met regen zodat we snel zijn gestopt bij een Shell Benzinepomp in Numansdorp om te schuilen. Gelukkig hadden ze lekkere koffie en was het personeel van de pomp behulpzaam en aardig want we moesten daar drie uur heftige buien afwachten. Daarna zijn we weer doorgereden en hebben we nog maar een kwartiertje regen gehad en daarna klaarde het weer op.
Via de "Hollandse IJssel" zijn we met het driehoeksveer over de Lek naar "De Kinderdijk" gereden waar het droog was maar nog steeds bewolkt. Daar zijn we langs alle molens gereden. Een nostaligische gezicht van 5 decennia terug. Vervolgens met de brug over "De Noord" en langs de oevers van de Waal richting Heerjansdam. Een mooie camping waar we op een landtong ons tentje hebben opgezet op nog geen 5 meter van de Oude Maas met haar indrukwekkend scheepvaartverkeer. Een mooi plekje direct aan het water. Het bleef die middag mooi weer dus hebben we wat bijgeslapen voor de tent. Lekker relaxen met een lekker glaasje wijn na een dagje intensief Solexen. Een nieuw werkwoord .....!
Dag 6, Heerjansdam naar Scherpenisse,
Na circa 6 uur en 80 km rijden (incl. wacht- en vaartijd pondje) kwamen we rond 15:00 aan op onze eindbestemming camping "De Gorishoek".
We hadden gekozen om de Oude Maas over te steken met het veerpondje van Rhoon naar Oud Beierland langs de Berenplaat. Het lijkt eentonig zo veel tijd op de Solex maar wij hadden er totaal geen probleem mee. De zweef-veerzadels zitten perfect en absorberen elk hobbeltje in het wegdek.
Vanaf Oud Beierland hebben we snel veel kilometers kunnen maken over goede fietspaden. Verder door de Hoeksche Waard, over de Haringvlietdam en Volkerraksluizen richting het vaste land en vervolgens over de Dintel en door het poldergebied 'De Heen' over de Benedensas en een tussenstop met koffie in het gelijknamige pannekoekenhuis. Daarna weer over het Schelde Rijnkanaal via het natuurgebied Rammegors richting Tholen.
Vervolgens met een flinke snelheid langs de bloemvelden van Tholen naar Scherpenisse en onze camping "De Gorishoek" Een leuke camping met een goed en voordelig restaurant. 's Avonds lekker gegeten bij dit campingrestaurant "Smaek". Als je even doorrijdt vanaf de camping kom je aan de Oosterschelde waar ook het zomerveer naar Wemeldinge en Yerseke vertrekt. Met uitzondering mochten ook onze twee Solexen mee. Je vindt daar ook nog een leuk restaurant de "De Zeester".
Dag 7, Scherpenisse naar Domburg,
De laatste dag -en weer op weg naar huis- na een goed ontbijt op de camping.
Daarna met het zomerveer van Gorishoek over de Oosterschelde naar Wemeldinge. Een half uurtje varen over een spiegelgladde en zonnige Oosterschelde. Ook vrij zeldzaam zo zonder wind in Zeeland. Een mooie thuiskomst.
Na aankomst in Wemeldinge nog effe een lekker bakje koffie en dan weer op weg.

Nog drie uurtjes snorren voordat we thuis zijn. Langs de Oosterschelde, via Wilheminadorp en vervolgens langs de Zuidzijde van het Veerse Meer. Voor ons heel gewoon maar ook zeker een mooi stukje Nederland. Inmiddels was de wind weer flink aangewakkerd dus moesten we het hele stuk flink bij trappen. Wel herkenbaar. Weer terug in het winderige Zeeland. Rond 14:00 en na 4 uur rijden en varen die dag waren we weer thuis.

Einde van een grandiose week met veel leuke ervaringen en het zien van veel nieuwe pitoreske plekjes in Nederland.




Terug reisverslagen

- Einde -