Tatra gebergte Polen, Zomer 2009.

In de zomer van 2009 zijn we 14 dagen met de auto door Polen en Tjechie gereden. Vooral door het grensgebied van de twee landen gescheiden door het Reuzen- en Tatra gebergte met het idee wat leuke wandel/klim tochten te maken. Ook stond natuurlijk Kodowa Zdrój, Zakopane en Kraków incl. een bezoek aan de nabijgelegen voormalige contrentatiekampen op de agenda. We zijn naar Polen door Dresden heen gereden en door Tjechiė terug, waar we nog een camping nabij Cheb hebben opgezocht waar we in 1995 met de kinderen hebben gestaan. De verschillen in Tsjechė zullen wel groot zijn.

De heenreis,
De heenreis zat vol tegenslagen. Omleidingen in Essen en een lekkende brandstofpomp vlak voor onze eerste stop in Dresden. Midden op de snelweg ging de auto beroerd rijden en er kwam steeds een vettigere laag diesel op de achterruit. Het gehele motorcompartiment zat onder de diesel. Gelukkig konden we bij een benzinepomp wat gereedschap kopen en het mankement verhelpen. Daardoor kwamen we wel laat en in het donker aan op de camping "Bad Sonnenland" in Dresden. Bovendien regende het dus moesten we in het donker en de regen onze tent opzetten. Dat wel......., maar gelukkig nog net op tijd om iets te eten voordat de keuken sloot. Gedurende de hele nacht heeft het gegoten maar zonder onze nachtrust te verstoren. Toen we echter de volgende dag de grens van Polen over reden scheen de zon inmiddels volop. Prachtig weer, en naast zo nu en dan een stop met de motorkap open, zijn we over redelijk goede secundaire wegen rustig naar onze eerste betseming gereden. Omstreeks 15:00 stond de tent al op in Kodowa Zdrój.
Kodowa Zdrój,
Kodowa Zdrój is een klein gezellig stadje gelegen in een prachtige groene omgeving. Ook de restaurantjes zijn gezellig en goed. M.n. een kleine Pizzeria aan de hoofdstraat met hout gestookte oven. Je moet soms wel op een tafeltje wachten maar dit is zeker de moeite waard.
Ook kun je een dagje uitrekken voor een mooie wandeling in de omgeving en een bezoek aan de Table Mountains, (Góry stolowe). Dit is een groep met boulders, smalle kloven waar je doorheen kunt lopen en een mooi plateau vanwaar je de omgeving kunt verkennen. Er zijn meerder sites te bezoeken dus een paar dagen reserveren kan geen kwaad.

Een andere lokale attractie is de Chapel of Skulls, (Kosciól Sw bartomieja). In deze kapel heeft een priester samen met een grafdelver jarenlang botten en schedels verzameld uit massagraven daterende uit diverse oorlogen. Een bizar gezicht dat je even kunt aanschouwen nadat je de wachtrij hebt geslecht. Je krijgt ca. 5 minuten de tijd en mag niet fotograferen. Daarna sta je weer buiten.
Kraków,
Ook in Kraków hebben we op een camping gestaan vanwaar we met de bus steeds dagtripjes hebben gemaakt. Het centrum van Kraków is gezellig en modern. Je kunt er van alles kopen en daarna op één van de gezellige terrasjes neervallen om wat te nuttigen. Een lekkere maaltijd, een koud biertje, een lekker ijsje of een glas wijn. Ons favoriet restauarant was een boot op de rivier vanwaaruit je het zg. Wawel castle kan zien. Het was bloedheet toen wij er waren dus een lekker windje vanaf de rivier was welkom. We hebben vooral veel geslenterd door de stad. Leuke plekjes en wat high-lights bezocht, lekker eten en weer terug naar de camping. Zeker de moeite waard om een paar dagen te vertoeven.
Foto reeks
Auschwitz & Birkenau,
Ca. 40km ten Westen van Kraków ligt het plekje Oswiecim waar de resten van één van de grootste concentratiekampen uit de 2e wereldoorlog te vinden is. Het was ons eerste bezoek aan een concentratiekamp uit de 2e wereldoorlog. Uit schattingen blijkt dat in Auschwitz & Birkenau, ook wel Auschwitz 2 genoemd, ca 1,6 miljoen mensen zijn vermoord. Dit kun je natuurlijk ook overal lezen maar wat ons het meeste pakte waren de praktische aspecten van de kampen. De organisatie, de logistiek, de gekozen locatie, de efficientie etc.... van het moorden. Allemaal zorgvuldig uitgedacht om zoveel mogelijk mensen per dag om te brengen. Afschuwelijk!

Ook de verhalen die worden verteld door de gidsen maken een bezoek heel werkelijk. Je moet dit een keer doen maar de beelden laten je nooit meer los.
Zakopane,
Zakopane is een Mondain plaatsje gelegen tegenaan het Tatra gebergte. Tsjokvol touristen en natuurlijk restaurantjes en winkels. Hier kun je ook weer goed vertoeven en lekker eten wat de Polen dan ook volop doen in hun vakantie. Ja, veel touristen komen uit eigen land.
Het is een goede uitvalsbasis voor het Tartagebergte. Er is zelfs een flinke kabellift gebouwd die je in een kwartiertje op 1987m brengt. Vanaf dit punt (Kasproy vrch), tevens gesierd met een restaurant, kun je verder om mooie stukken te wandelen wandelen en of klettersteigen. Veel mensen maken gebruik van de kabel lift en ook al ga je al om 6:00 's morgens in de rij staan ben je niet de eerste. Een wachtrij van 100m is normaal.
Foto reeks
Tatra gebergte,
Natuurlijk zijn we een aantal malen de bergen ingetrokken. Soms voor een dagtocht maar ook een keer voor twee dagen met één overnachting. Langer zou wel fijn zijn maar de berghutten zijn overvol in Juli en Augustus; de vakantie maanden in Polen. Een jaar van te voren reserveren is normaal, cq noodzakelijk. Als je niet hebt gereserveerd dan wordt je terug gestuurd, wat erop neerkomt dat veel mensen dus buiten rondom de hut slapen. De reserveringen zijn verschillend per hut maar je kunt bijna elk plekje waar je kunt liggen reserveren. Van een twee persoonskamer, dormatry, gang tot een plekje op de eetkamervloer. Niet te filmen en we zijn wel al wat gewend.

Wij hadden geluk dat er een afzegging was in de Schroniske W Dolinie (berghut). Een mooie berghut aan het Prezdnl Staw (meer). Anke had een bed en ik een plekje naast haar op de grond.

We zijn met de lift naar boven gegaan en via een grenspad bovenop de graat van een bergketen richting voornoemde hut gelopen. We hebben twee dagen mooi weer gehad. De eerste dag zaten er wel wat klimpartijen in langs wat kettingen maar niet moeilijk. Wel druk onderweg en files bij wat lastigere / enge passages. Toch leuk om te doen.
Ook 's avonds en 's morgens in en rond de hut was het gezellig. (Mits je een reservering hebt!) We hebben goed kunnen eten al werd er om toerbeurt geserveerd en duurde de bereiding lang. Ook slapen ging redelijk. We sliepen samen met een Pools gezin op een zes persoonskamer. Zo leer je weer wat lokale gewoonten. We konden nagenoeg niet communiceren maar begrijpen wel.
De tweede dag zijn we terug naar Zakopane gelopen door een mooie kloof richting Schroniske W Dolinie Roztoki (berghut). Vandaar via Gesia Szyja (1490m) richting de camping. Het laatste stuk veel door de bossen over keienpaden. Grote keien, deels in droge rivierbeddingen, waar je lastig over kunt lopen. Kwam er nu maar eens een vlak stuk. Totaal in die twee dagen hebben we ca. 25km gelopen. Net een mooi traject met voldoende tijd om de omgeving te verkennen.
Cheb,
Na een paar dagen regen in Zakopane hadden we het wel gezien en zijn we weer huiswaarts gereden. Dit keer via Podspįdy richting Tsjechiė. Vandaar via de kortse weg naar Cheb vanwaaruit je in één dag weer terug kunt rijden naar Nederland. We hebben daar op dezelfde camping aan een meertje gestaan als in 1995 met de kinderen. Een leuke rustige camping met gelegenheid tot vissen vanuit je tent. Ook het weer was inmiddels weer wat opgeknapt dus zijn we nog drie dagen gebleven. De camping "Drenice" was niet zoveel veranderd maar de stad Cheb had een 'make-over' gehad. Daar we in 1995 veel grijze grauwe gebouwen aantroffen zagen we nu een vrolijk netjes getooid Cheb. Ook met leuke restaurantjes en winkeltjes op het marktplein. Wel wat jammer van de dominante, luidruchtige Duiters die je er in grote getale tegenkomt. Ditzelfde gedrag hebben we ook gezien in Kraków. Ik zou me dood schamen met zo'n geschiedenis.

Al met al een leuke vakantie voor een meer dan redelijke prijs.
Afsluiting,
Als je ons vraagt wat is blijven hangen na 10 dagen in Polen en Tsjechė moet je denken aan:
  • Bizarre indrukken uit Auschwitz & Birkenau.
  • Prachtige vergezichten in het Tatragebergte.
  • Enorme drukte in de berghutten.
  • Uiterlijk vertoon is belangrijk voor de jeugd.
  • Emotie, passie, heetgebakerd, ruzie op straat..........
  • Lekkere maaltijden, veel Italiaans.
  • Alles goed betaalbaar.
  • Alcohol ontzettend goedkoop.
  • Kosten, alles inclusief, waren EUR. 35,-\per dag\p.p.

Er zitten wat negatieve ervaringen tussen maar onvoldoende om ons ervan te weerhouden om nog een keer terug gaan. Zeker naar het Tatra gebergte in juni of september wanneer er minder mensen op de been zijn en reservering niet nodig is.
  • Documentatie:
  • Lonely planet, "Poland"
  • Lonely planet, "Czech & Slovak Republics"
  • Kompass, Wander karte 2100, "Tatra", schaal 1:50.000
  • BB kart, Hiking map "The tatras", schaal 1:50.000
  • Galileos, Hiking map "Góry Stolowe", schaal 1:30.000

• Internetadressen:
  • Lonely planet.
  • World Health Organisation.
  • Landelijke Coordinator Reizigersadvisering (LCR)