Vakantie 'Kreta' zomer 2003

Ons doel was om met openbaar vervoer met rugzak en tent de mooiste plekjes van Kreta te bezoeken met inbegrip van drie kloven die we onderweg door zouden wandelen. In eerste instantie na veel vragen aan de hostess van Thomas Cook, op busstations, campings en andere bronnen werd het ons afgeraden. Neem maar een charterbus dit zou veel sneller gaan. In het Zuid Westen van het eiland moet je inderdaad goed plannen maar het was voor ons best te doen. Vroeg vertrekken en goed plannen. De busdiensten rijden overigens mooi op tijd. Maar zijn wel duur. Ca. 0,1 euro/km/pp met een gemiddelde snelheid van 40 km/h. Het voordeel van openbaar vervoer is wel dat je aan de andere zijde van een kloof gewoon weer verder kunt. En je reist niet dubbel. We hadden als uitvalbasis gekozen voor een appartement in Chersonissos ca. 20 km ten Oosten van Iraklion. Niet direct onze eerste keus maar omdat een 12 daagse chartervlucht incl. appartement goedkoper was dan een camping vlucht was de keus niet zo moeilijk. Bovendien vliegt Neckerman met Transavia rechtstreeks en met de Griekse lijnvluchten Olympic Airlines blijf je meestal een nacht over in Athene. Ook is het vervoer naar en van het vliegveld geregeld en hoef je ook niet naar een camping te zoeken vlak nadat je aankomt.
Beknopte routeomschrijving, We zijn van Chersonissos eerst naar Iráklion gereden om ons te laten informeren op het busstation en wat busregelingen te kopen. Vandaar zijn we na een bezoek aan Knossos via Rethimon naar Chania gereden. Vandaar een charter richting de Samaria kloof en met de boot via Sougia en Kolimbari weer terug. Vervolgens van Chania via de Imbrus kloof richting Sfakion. Van Sfakion naar Plakias. Van Plakias via de Kourtouloufari kloof naar het Preveli beach. Vandaar via Balé naar Agia Galini. Vervolgens via Festos naar Matala. En vandaar weer terug via Iraklion naar Chersonissos. De Lashiti hoogvlakte met een bezoek aan de Dikti grotten en Agios Nikolaos hebben we met de scooter bekeken. In Vai en op het eiland Santorini zijn we niet geweest.
Dag 1, Op 21-8-2003 vertrokken we om 11.00 richting Middelburg waar we Niels zijn vriend David zouden oppikken. Vandaar op naar Schiphol. Peter ging mee om de auto weer veilig terug naar Domburg te rijden. De terugreis zou David zijn vader ons weer thuis brengen.
Om 13.30 waren we al op Schiphol. Geen files of ander oponthoud gehad. We zouden pas om 16.50 gaan vliegen dus nog 3 uur op de luchthaven slenteren en wat koffie drinken. Eindelijk inchecken en op naar het vliegtuig. Een Boeing 737-800 van Transavia. Na 3 ˝ uur vliegen landen we in Iráklion. Met een uur tijdverschil vooruit was het 21.30 toen we in onze transfer stapten richting ons appartement in Chersonissos. Daar aangekomen hebben we onze koffers direct in het hotel gebracht en zijn we het plaatsje aan de 'Zee van Kreta' gaan verkennen. Van zo'n korte reis ben je niet moe dus hebben we gelijk inkopen gedaan voor de volgende dag. Alle winkeltjes waren wel open tot een uur of elf 's avonds.
Gelukkig had het appartement airco zodat we de hitte, 's middags gem. 35°C en 's nachts gem. 25°C konden buitensluiten. Maar in een tent gaat dit niet lukken dus het zou nog wel wat zweten worden de komende dagen. Niels en David waren gelijk verslaafd aan het actieve uitgaansleven in dit toeristische plaatsje. Het eerste café 'Black Cactus' was al snel gevonden. Nagenoeg elke avond kwamen de jongelui wat later thuis dan de oudjes.
Dag 2, Dag twee stond in het kader van verkenning van het plaatsje bij daglicht en zonnen op het strand. Nu is er direct voor het plaatsje niet veel strand te vinden dus was het drommen om een plekje te veroveren. Alleen de zee bood voldoende ruimte. Er waren wel wat kleine kleurige visjes te vinden met onze snorkeluitrusting. Je moest goed zoeken, wat zout water slikken maar ze waren er. Wij hadden vooraf op internet naar snorkelplekken gezocht maar heel weinig gevonden. De mooiste vissen hebben we bij Matala gezien. Maar voor ervaren snorkelaars is er niet veel nieuws te zien.
's Avonds zijn we met z'n viertjes opnieuw op de boulevard wezen eten. Dit is in het algemeen goed te doen. Veel visrestaurants en natuurlijk ook veel plekjes waar je de bekende Griekse gerechten kunt krijgen incl. een Mythos biertje. Ons voorgerecht bestond meestal uit Griekse salade met Tsajtsiki. Het hoofdgerecht werd vaak afgewisseld. M.u.v. de jongelui natuurlijk. Dit was friet, pizza of pasta. Na het diner gingen de jongelui weer naar de kroeg. Wij namen nog gezellig een dessert en een bakje koffie bij het aanschouwen van de ondergaande zon.
Dag 3, We zijn 's morgens om 7.00 van Chersonissos eerst naar Iráklion gereden om de stad te verkennen en ons te laten informeren op het busstation over onze plannen. Een busregeling gekocht, onze route geverifieerd en de bus gepakt richting Knossos. De jongelui hadden hier geen zin in en zouden naar het strand gaan. Dit was echter een tegenvaller want strand is er voor Iraklion niet te vinden. Terwijl zij liepen te dwalen in de stad liepen wij met 35°C de ruines uit de Minoische tijd te aanschouwen. Knossos is in die zin een bijzondere plek doordat de regering heeft toegestaan dat de archeoloog Evans de ruines is gaan restaureren naar zijn eigen visie en inzicht. Bij ander archeologische sites wordt er alleen gerestaureerd wat er gevonden is zonder eigen interpretatie. Inmiddels zijn de bouwwerken van Evans al weer aan restauratie toe. Zijn ideeën zijn wel geloofwaardig en het bekijken waard. Anders kun je nog wel voor de rest van de ruines gaan want er is genoeg te zien. Je kunt er met de stadsbus naar toe. Op Kreta zijn de stadsbussen blauw en de regionale bussen groen.
In de middag na het bezoek aan Knossos zouden we de stad verkennen. Aangezien de jongelui dit al hadden gedaan konden ze ons mooi de weg wijzen. Na een bezoek aan een bakker, het centrum, lokale markt, postkantoor en haven zijn we weer naar Chersonissos gereden.
Foto reeks
's Avonds zijn we begonnen met onze rugzakken in te pakken. De volgende dag moesten we immers vroeg vertrekken. Weinig kleding of andere rotzooi want je moet het allemaal mee sjouwen. Van kleding hooguit twee van elk. Twee broeken, twee T-shirts en twee paar sokken. Een zwembroek in lichte regenjas. Dat is het! Daarna zijn we met z'n viertjes opnieuw op de boulevard wezen eten. Zelfs in hetzelfde restaurant. Wat goed is vraagt om herhaling! Na het diner gingen de jongelui opnieuw naar de kroeg. Wij namen wederom gezellig een dessert en een bakje koffie voor het slapen gaan.
Dag 4, 's Morgens om 6.30 uit bed. Ontbijten, rugzakken op en rennen voor de bus van 7.30. Vroeg opstaan moet nog even wennen. We hebben de bus, iets te laat en helemaal vol op dit tijdstip, genomen richting Iraklion. Vandaar richting Rethimon en vervolgens naar Chania. Dit was niet volgens planning maar de 1e camping die we hadden uitgezocht (tussen beide plaatsen in) was al 15 jaar dicht en de tweede die in aanmerking kwam, net ten Westen van Chania was ook al 5 jaar dicht. Lang leve de landkaarten van Kreta! Uiteindelijk hebben we een camping aan zee 'Hania' gevonden vlakbij Chania. Een typische volks camping met maar weinig toeristen. We konden onze tenten opzetten onder een dak van druivenranken met trossen zo groot als in de winkel. Helaas verliep de nacht voor de jongelui niet vlekkeloos, aangezien er een horde mieren op hun hadden voorzien.
Na aankomst om ongeveer 14.00 tenten opgezet en via een achterdeurtje van de camping naar een strandje gelegen in een mooie baai. De baai is gedeeltelijk afgesloten met rotspartij waartussen je mooie visjes en gevaarlijke zee-egels kon vinden. Op het strand moest je je schoenen aan houden anders verbrandden je voeten tijdens het lopen. 's Avonds hebben we op de camping gegeten. Eenvoudig maar wel lekker. Na de maaltijd moesten de jongelui nog even zwemmen met de lokale meisjes.
Dag 5, Vandaag staat de Samaria kloof op het programma. Dit hebben we op de camping bij de receptie als excursie geboekt. De entrée p.p EUR 27.50 (incl. 5 euro entrée kloof en 3,50 voor de boot). Dit betekende vroeg opstaan aangezien de vertrektijd vanaf de Samariakloof 7.00 is en we eerst nog met de bus een eindje moeten rijden. Onderweg moesten we ook nog andere excursieleden op pikken.
De bus zit helemaal vol en onze gids is een Oosterijkse gids die in Kreta is blijven hangen. Na enige informatie over de kloof en omgeving komen we na een lang eind rijden bij de ingang en kan de wandeling in de 16.700m lange kloof tot aan de zuidkust beginnen. De kloof is sinds de jaren 80 een nationaal park. De inwoners van het verlaten dorpje Samaria moesten toen hun woningen verlaten. Na 3 kilometer afdalen verliep de reis vrij gemakkelijk, we waren niet de enige die daar liepen. De kloof op zich is niet spectaculair. Het is een wandeling over vrij goede paden en de wanden zijn niet bijzonder hoog. Alleen het uitzicht vlak voor de versmalling halverwege is mooi. Onderweg af en toe rusten en aan het eind van de wandeling een duik in de zee. Vandaar uit gingen we met een boot Soúgia en vervolgens met de bus via Kolimbari weer terug naar de camping. 's Avonds in het restaurant van de camping gegeten. De jongens vermaakten zich nog in het zwembad en toen was er weer een heerlijke warme dag voorbij.
Dag 6, Lekker uitgeslapen, ontbijt in het restaurant en met de bus naar Plakias. De geplande Imbruskloof slaan we over, een rustdag is n.l. ook belangrijk. We komen om ca. 15.00 aan in Plakias, we zetten de tentjes op wat al een routine aan het worden is en gaan naar het strand. Ca. 100m lopen en je zit op een breed mooi strand.
Alle plaatsjes aan de Zuidkust liggen in kleine baaitjes meestal alleen vanuit het binnenland te bereiken. De kust in het Zuid-Westen is zo ruw dat er geen goede verbindingen parallel aan de kust zijn aangelegd. Vanaf Sfakia kun je wel met de bus naar Plakias en verder naar het Oosten. De Zuidkust van Kreta is veel rustiger dan de Noordkust en er ademt een sfeer van kalmte uit niet zo hectisch als een vakantie oord als Cherssonissos.
Foto reeks
's Avonds weer aan de zee gegeten. Een terras dat uitkeek over de haven. Ook vanavond werden er weer pogingen gedaan door Niels en David om wat vertier te zoeken met het andere geslacht.
Dag 7, Deze dag is om nooit te vergeten. Een kloof die niet zo bekend is maar eens zo mooi moet zijn als de beroemde Samaria kloof. Het is in verhouding een peuleschilletje want het is maar ongeveer 4 uur lopen. Tenminste dat zeggen de boekjes! We breken de tentjes vroeg op, we slaan bij de naastliggende supermarkt eten en drinken in voor de hele dag incl. het ontbijt voor de volgende dag en vertrekken met de bus naar de Kourtouloufari kloof. Het wordt een vermoeiende lange waadtocht van 8 uur lang. De kloof begint aan de autoweg richting Rethimnon. Wanneer je aan de buschaufeur vraagt te stoppen bij de ingang van de kloof is dit geen probleem. Het is tevens de plek waar je naar het kapelletje Agios Nikolaos kunt. Na een bezoek aan het kapelletje en de bron van het riviertje lopen we richting het stuwmeer waar je over moet steken.
Het bruggetje is er echter niet meer en de route die je moet lopen is in geen velden of wegen te vinden. Sterker nog het hele pad lijkt opgevreten te zijn door de schapen die naast de rivier grazen. Alleen wat hippies uit de jaren 60 bivakkeren ver van het dichtstbijzijnde dorpje onder muggengaas op hangmatten aan de oever van het riviertje. Hoe verder we richting de kust lopen hoe moeilijker het wordt. Je loopt maar wat, waad weer het riviertje over naar de overkant, je zoekt en zoekt maar verder ............ Over rotsen door suikerriet, tot je borst door het water met de rugzak boven je hoofd enz ........
Tot we plotseling onderdoor de Preveli brug weer in de bewoonde wereld komen. Maar dan ben je nog maar op de helft en het tweede stuk is nog moeilijker dat het eerste. De jongens zijn na afloop in elk geval rijp voor de mariniers en Anke voor het rusthuis. Het laatste stuk is technisch het moeilijkst. Ca. 1 km voor het einde komen we al mensen tegen vanuit de richting van het Preveli Beach, waar we de nacht door gaan brengen. We slapen in onze slaapzak op strandligbedden, het is een heldere nacht en de hemel schittert met sterren, we liggen nog wat te praten en zien 2 satellieten, Mars en 3 vallende sterren. De enige stoorzender is een junk die kijkt of we te beroven zijn, maar ja Wim is bij ons hé.
Dag 8, 's Morgens een klim omhoog naar de hoofdweg waar de bus komt die ons om 9.30 naar Agia Galina brengt, een kustplaatsje 50 kilometer verderop. Overstappen in Balé, hier een Griekse salade gegeten en verder naar onze derde camping. Het is een gezellig plekje en iets drukker dan Plakias. Veel souvenir winkeltjes en restaurantjes. Recht voor het dorpje is de haven. Vlak bij de camping is er wel een strand. Maar moeilijk zwemmen vanwege de kiezelsteentjes aan de kust.
's Avonds wederom uit eten in een restaurant aan de haven. De jongens gaan weer op meiden jacht en naar de disco. Wij lopen nog wat door het dorpje te slenteren voordat we richting camping gaan. David verwerkt op deze camping zijn trauma van je eigen kleren wassen op de hand.

Dag 9, Van Agia Galina naar Matala, een kustplaatsje waar vroeger de oorlogsveteranen uit Amerika en later de hippies in de grotten woonden, die vroeger in de Romeinse tijd als graven dienden. De bus rijdt richting het oosten en we stappen over in Festos. Hier ligt een archeologische vindplaats uit de Minoische tijd.
De reis begon om 9.30 en we komen om 12.00 in Matala aan. De camping ligt aan het strand in het centrum van het dorp. Het is er stil en netjes. We vertoeven de rest van de dag op het strand en we snorkelen. Hier is iets meer te zien dan aan de noordkust, maar echt spectaculair is het niet.
Wederom diner bij sunset aan het strand, de jongens weer alleen op stap. De nacht verliep zeer luidruchtig. De disco leek verplaatst te zijn en wel in onze tent. Alle mensen wat een lawaai. De muziek was zo luid maar voor de jongens nooit voldoende. Om 2.00 's nachts hoorden we ze thuiskomen. Maar slapen in de tent was te warm dus bleven ze maar buiten slapen.
Dag 10, Met de bus van 9.30 naar Iráklion een reis van 80 kilometer. Vandaar uit weer 20 kilometer naar Chersonissos.
In Iráklion zijn we dwars door de stad van busstation B naar busstation A gelopen. Via het 'Agia Chatarina" museum en de marktstraat 1866. Vandaar met de bus van 14.30 terug naar het appartement. Na wat douchen en uitpakken van de rugzakken zijn we weer gaan eten op de boulevard. Wat een luxe, na 5 nachten op een stoffige camping, in een zacht bed met airco.
Dag 11, De jongens bleven vandaag uitslapen en een dagje alleen. Wij hadden een 125cc scooter gehuurd om de hoogvlakte Lassithi te gaan bekijken.
Om 9 uur vertrokken en de Lassithi hoogvlakte was binnen een uurtje bereikt. De gewassen waren net geoogst dus alles was dor en/of net omgeploegd. Hier en daar waren er nog boeren aan het oogsten. De Lassithi hoogvlakte staat bekend om haar vele windmolens. Veel grote windmolens hebben we niet gezien, alleen bij een restaurant als toeristische attractie. Af en toe vind je wel een enkele windmolen voor het oppompen van water voor het bewateren van lokale volkstuintjes. Halverwege zijn we nog naar de Dikti grotten geweest waar volgens de Griekse mythe Zeus als kind voor zijn vader is verborgen. Wanneer je in de grotten van Han of Remouchamps bent geweest is deze grot niet benoemenswaardig. Op de terugweg zijn we via "Agia Nikolaos" terug gereden. Een havenstadje gelegen in een mooie baai maar zonder veel oudheden.
Voor de laatste keer uit eten geweest. Wederom Tsatsiki en Griekse salade als voorgerecht en mousaka, 2 maal lasagna en gyros als hoofdgerecht. Hierna naar huis om de rugzakken in te pakken voor de terugreis en om 24.00 naar bed.

Dag 12, Helaas het is voorbij, we gaan weer naar ons kikkerlandje waar de temperatuur aanmerkelijk verschilt met die van Kreta. Om 7.55 vertrekt de transfer vanaf het restaurant "Cheers". Om 9.30 komen we op het vliegveld, helaas gaat niet echt vlot, we moeten lang wachten op het overdrukke vliegveld maar we vertrekken toch op tijd, om 13.00 vliegen we met een Boeiing 757 weer richting Holland. Om 15.30 komen we op Schiphol aan, 1 uur voor op de Griekse tijd.
Hier wacht Theo ons op, de vader van David, die brengt ons, na een bakje koffie op Schiphol en een uurtje Nostradamus, weer veilig thuis. Om 17.00 stappen we weer bij onze voordeur uit.

Wetenswaardigheden.
Vluchtgegevens heen:
  • Vliegmaatschappij, Transavia
  • Amsterdam - Hirakleon, ca. 3.5 uur, Boeing 757-800.

Vluchtgegevens retour:
  • Hirakleon - Amsterdam, ca. 3,5 uur, Boeing 757-800.

Hirakleon:
  • Hoogte op zeespiegel.

Valuta:
  • Euro.

Schiphol:
  • Lang parkeren, EUR 60 p/wk.