"Grindelwald" zomer 2006

Van onze vier weken in augustus 2006 hebben we onze eerste week in de Glockner-Gruppe doorgebracht waar we ondanks het slechte weer toch nog een leuke tijd hebben gehad met wat beklimingen. Vervolgens zijn we doorgereden voor tien dagen in Italie naar Cortina 'd Ampezzo, het 'mekka' der klettersteigers en als afsluiting een week in Grindelwald in Zwitserland voor het beklimmen van de Jungfrau.

Dag 1, 's morgens vroeg zijn we vertrokken vanaf het Comomeer in Italie richting Berner Oberland. Lekker ontbeten met uitzicht op het meer. Harde broodjes met koffie voor de helft van de prijs in Cortina en Oostenrijk. Ook de caming was een stuk voordeliger. Onze bestemming van die dag was Grindelwald vlakbij Interlaken. Zo snel mogelijk naar de Autostrade en vervolgens via de Gotthard tunnel en de Furkapas naar het 'Haslital'.
De Furkapas (2431m) is een mooie pas waar je op de top zicht hebt op de terugtrekkende Rhonegletsjer. Onderweg zie je veel recreanten op de motor, fiets, in cabrio's of in bussen. Veel mensen die ook, maar dan op een gemakkelijke manier, eens op die hoogte willen zijn. Op de top van de pas hebben we nog lekker in de zon zitten genieten op een terrasje. Omstreeks 14:00 kwamen we al aan in Grindelwald waar we een plekje hebben gezocht op de caming "Eiger nordwand". Zoals de naam al doet vermoeden met een goed uitzicht op deze wand. Ons doel was om voordat we doorreden naar huis de Jungfrau (4160m) nog te beklimmen. Goed geacclimatiseerd zomaar doorrijden zou zonde zijn. Anke had nog steeds last van haar knieen dus kon niet mee. Dezelfde dag zijn we nog naar het lokale gidsenbureau gegaan of er een mogelijkheid was om in een groep mee te gaan. Helaas waren er op korte termijn geen verzoeken ontvangen. Je kunt met een touwgroep van max. 2 personen en een gids. Ook de kosten zijn daardoor aanzienlijk. Wij hadden niet zoveel tijd meer dus het zou de volgende dag moeten of uiterlijk de dag erna. Als er nog kandidaten zich zouden aandienen werden we gebeld.
Grindelwald is een ontzettend touristisch plekje. Alle nationaliteiten kun je er vinden. Het treintje dat via "De kleine Scheidegg" door de Eigerwand heen naar de "Top of the world" rijdt trekt veel bezoekers. Na 2 1/2 uur in dit treintje kom je aan in de witte wereld van het "Jungfraujoch" op 3471m met uitzicht op de gigantische Concordiagletsjer. De langste in Europa. Een retourtje kost EUR. 100,- pp. Je mag dan wel een week boven blijven. In het Jungfraujoch is een groot restaurant neergezet met een veilig gemarkeerd pad naar de "Monchjochhütte" (3672m)
Dezelfde avond tijdens het koken van ons potje op de camping worden we al gebeld dat er een mogelijkheid is om de volgende dag af te reizen naar de Monchjochhütte vanwaaruit je de volgende morgen vroeg een toppoging kunt wagen. De avond ervoor ontmoet je dan de gids in de Monchjochhütte om de beklimming voor te bespreken.
Dag 2, 's morgens vroeg zijn we eerst de boeking wezen regelen bij het gidsenbureau. De kosten Eur. 350,- pp incl. een overnachting volpension maar zonder treinkaartje. In elk geval hadden ze voor die betreffende morgen mooi weer voorspeld. Omstreeks 12:00 zijn we samen met het treintje naar het Jungfraujoch gegaan. Anke zou twee uurtjes later weer afdalen. Het treintje zat vol Indiers, Japanners, Americanen, Duitsers etc........ op de heenweg nog enthouisiast maar slapend op de weg terug. Dit waarschijnlijk vanwege de grote hoogte en het gebrek aan zuurstof. Bovenaangekomen kun je ook op een stuk afgezet gletsjer lopen en desgewenst wat sneeuwballen gooien. Voor de iets meer sportievelingen is ook een wandeling naar de Monchjochhütte een populaire en veilige onderneming. Na afscheid van Anke ben ik omsteeks 16:00 richting de Monchjochhütte gelopen voor de ontmoeting met de gids en mijn medeklimmer. De gids was een Zwitser uit Wallis en mijn medeklimmer een goed uitgeruste pool' Al zijn spullen van Mammut en splinternieuw. Wat gaat dat worden? Gedurende de avond begon het ook nog te regenen. Feitelijk was ook te warm op die hoogte. Niet echt gewenst. Als het nog ophield voor de volgende morgen beloofde het in elk geval ploeteren in zachte sneeuw. We sliepen maar met zes mensen op een zaal dus het slapen ging redelijk dit keer.
Dag 3, 's Morgens om 5:00 ontbijten en 5:30 vertrekken. Het was nog donker en 7 uur later moesten we terug zijn in het Jungfraujoch om weer met het treintje terug te gaan naar onze camping in Grund. Zolang de zon er nog niet was kraakte de sneeuw onder onze stijgijzers maar zodra de sneeuw even het zonnetje had gezien werd het al snel zachter. Dit beloofde niet veel goeds voor de terugweg. Na ca. twee uur liepen we al te stampen in de te zachte sneeuw. De pool was wel 2 m lang en vrij zwaar zodat hij telkens tot aan zijn knieen wegzakte in de wat dikkere sneeuw. Voor mij was het ook niet eenvoudig maar ik denk 30 kg verschil scheelt toch aanzienlijk. We zijn via de voet van de Rottalhorn (3501m) door sneeuw en ijs richting het Rottalsattel geklommen. Je pickel achter je rugzak en met behulp van je handen door tot weer in de sneeuw. Gelukkig werd naarmate we hoger kwamen de sneeuw weer wat vaster. Na het Rottalsattel (3885m) waar we nog ca 10m verticaal moesten klimmen in sneeuw en ijs ging het beter. De sneeuw onderaan de top was redelijk en afgewisseld met ijs en rots. Na de graat wanneer de rots zichtbaar wordt zijn er eisenstangen aangebracht om je op de kritische punten te kunnen zekeren. Je moet wel min. een 40m touw hebben omdat je anders tekort komt. Je moet op de heen weg ook aardig wat karabiners bij je hebben maar op de terugweg kun je ze eenvoudig aan het touw laten zakken. Om 9:00 stonden we op de top (4160m) met prachtig weer om ons heen te kijken. De gebruikelijke topfoto's en na een kwartiertje weer naar beneden.
Foto reeks
We zijn rechtstreeks via de alternatieve route naar beneden gegaan. De kortste weg naar het Jungfraujoch maar niet altijd te gebruiken vanwege vallende ijsblokken danwel stenen. De sneeuw was op de lager gelegen gletsjer nog zachter geworden en het was een vermoeiend tochtje geworden zo onder de hete zon. Om 11:00 zaten we achter een bakje koffie na te genieten tpv het het Jungfraujoch. Alles was goed gegaan incl. het weer. Omstreeks 14:00 liep ik weer de camping op. Na een lekkere douche heb ik mijn spullen laten drogen in de zon voorbereidend op de terugreis de volgende morgen. 's Avonds hebben we gegeten in het restaurant vlakbij de camping en de vakantie nogmaals gememoreerd. Het is elke keer weer moeilijk om de andere vakanties te overtreffen maar ook deze keer is het ondanks het wisselvallige weer toch weer gelukt. Er is altijd (meestal vroeg in de morgen) wel een 'timelock' te vinden met goed/geschikt weer om leuke dingen te doen..
Dag 4, 's Morgens opstaan met top van de Eigernoordwand net in de zon boven de ochtendnevel. Tijd om naar huis te gaan..........
Een uurtje later zaten we al in de auto richting Nederland. Via Bern en Basel ben je zo Zwitserland uit en zit je al op de tolwegen in Frankrijk richting het thuisfront. Tien uur later incl. twee uur rust waren we al weer aan het uitpakken. Einde van vier mooie weken in de Alpen.