Met de huifkar door Drente mei 2004

Huifkarrencentrum "De Kronkel"
In 1996 lazen we een stukje in de 'Kampioen' over een huifkarrentocht op de Veluwe. De advertentie was geplaatst door het huifkarrencentrum 'De Kronkel' Assel 12, te Hoog Soeren. Anne was goed met paarden dus leek het ons een leuk idee om dit eens te proberen.
De opzet was om volledig onafhankelijk door de Veluwe te trekken en daarbij te overnachten op campings en een manege. Je krijgt na de koffie met 'Krentewegge' een uurtje les waarna je met een routeomschrijving op pad kunt. Kaartlezen was niet nodig maar je moest wel zelf het paard verzorgen. Let wel de wagens zijn niet zo luxe en af en toe vind je wel eens een web of een spinnetje etc.... Je kunt in de wagen slapen maar neem wel een goede slaapzak mee.
De gekozen 'Hessen tour'duurde 4 dagen en startte vanaf het huifkarrencentrum zelf. Per dag ca. 20km op veelal onverharde paden langs veel mooie plekjes op "De hoge Veluwe". De afstand van zo'n dagtraject is zeker niet te groot.
Van 'De kronkel' via 'Hoog Soeren' en het 'Kroondomein' naar een landgoed te 'Wenum-Wiesel' voor de 1e overnachting. Vandaar naar een camping te 'Vaassen' voor de 2e overnachting en als laatste naar een manege te 'Garderen' voor de 3e en laatste overnachting. De 4e dag zijn we weer terug gereden naar het huifkarrencentrum 'de Kronkel'. Let wel, af en toe moet je een drukke verkeersweg oversteken waarbij je al je beschikbare paardenkennis ....... kunt gebruiken.

Tijdens de tocht ontmoeten we een leuk gezin met twee kinderen uit Schijndel. Na een dag achter elkaar te hebben gereden besloten we samen op te trekken. De kinderen liepen van gezin naar gezin tussen de karren in en hadden een reuze pret. En bij elke stop natuurlijk op de 'Haflingers' rijden.
Het huifkarrencentrum bestaat nog steeds. Of ze dezelfde route's nog in het programma hebben weten we niet. Het internetadres vind je onderaan de pagina.

Huifkarrencentrum "De Vledder"
Nu ca. 8 jaar later wilden we met z'n achten wederom een soortgelijke tocht maken. Na even zoeken op Internet vonden we een 'Huifkarrencentrum' te Vledder.
De meivakantie van 2004 leek ons geschikt. Misschien nog wat koud maar met een beetje geluk te proberen.
In de zomer in een snikhete kar is toch ook niets. Bovendien is in het voorjaar de natuur op z'n mooist. Het gereden traject loopt door de bossen van het "Drents Friese wold".
De afstanden tussen de overnachtingplaatsen zijn niet zo groot. Je kunt zelf bepalen hoeveel afstand je op een dag rijdt mits de paarden maar voldoende rust krijgen. Ze moeten ongeveer om het uur een uur rusten. Hierbij moeten ze worden uitgespannen zodat ze vrij kunnen grazen op een stukje groen.
Dag 1, Om 14.00 uur werden verwacht bij Fam. Postma op De Hoek 29, te Vledder. In vergelijking met onze vorige ervaring vonden we de huifkarren er een stuk professioneler en verzorgder uitzien. Jaap de eigenaar stond ons al op te wachten met een bakje koffie waarna hij vervolgens de mogelijkheden voor de route van de komende 5 dagen met ons doornam.
De karren zijn goed geoutilleerd (voor zover als dit mogelijk is). Alles is schoon, goede en ruime bagageplekken, geen lekkage, voldoende servies, kookgerei, prettig kookfornuisje, voldoende slaapruimte voor twee volwassenen en twee kinderen. Kortom wat heb je meer nodig om een weekje in de natuur door te brengen.
Na het overladen van onze bagage in de huifkar kregen we een instructieritje in de nabije omgeving. Onze men-kunst bleek ruim voldoende zodat we al snel onderweg waren naar onze eerste overnachtingplaats. Met de zon aan onze zij en het geluid van "Lone" (spreek uit "Lonne") haar hoefslag waanden we ons al snel een 25 jaar terug in de tijd. Zonder haast en met een gemiddelde snelheid van 4 km/h en niets om over te piekeren vorderde de reis gestaag.

Onze eerste bestemming was een weitje nabij de camping "d' Olde landschap" in Zorgvlied. Een prima plekje om te staan met gebruik van de camping faciliteiten die ca 100m meter verder lag. We hebben die dag ca. 10 km gereden met één tussenstop. Overwegend over zandweggetjes en bospaden. Een mooi begin van de tocht!
's Avonds zetten we de karren ruggelings tegen elkaar met een zeiltje ertussen als overkapping zodat we na elke stop droog en uit de wind onze avond konden doorbrengen.
Foto reeks
Dag 2, Voor deze dag stond een tocht op het programma van "d' Olde landschap" naar een boerencamping op 'Oude Willem'. De camping genaamd "De Bosrand" blinkt niet uit wat betreft de sanitaire voorzieningen maar de ligging is prima. De reis ernaar toe loopt eerst een flink stuk over asfalt wegen omdat je niet overal de boswachterij Appelscha in mag rijden met je huifkar. Er zijn voorbestemde huifkarrenroutes die met een spaakwieltje staan aangegeven.
Onze lunch hebben we gecombineerd met een bezoek aan het bezoekerscentrum van staatsbosbeheer in Appelscha. Daar we ook nog boodschappen moeten doen (voor o.a. de barbeque) zijn we hierna ook nog naar het centrum van dit plaatsje gereden. Vandaar uit konden we eindelijk de bossen in richting "Oude Willem". Na een tocht van ca. 15 km waarvan de helft over asfalt wegen kwamen bij de camping aan.

Die avond vielen er een paar regenspetters tijdens de barbeque maar dit mocht de pret niet drukken en was gelijkertijd aanleiding om nog een vuurtje te stoken in de kookpot van Mario.
Dag 3, Deze dag zou eindigen op de "Barelshoeve", een schitterend gelegen boeren camping met goede voorzieningen. Ook het weer was opgeknapt. We hebben die dag weinig asfalt gezien en het grootste deel van de tocht door de boswachterij Appelscha en Smilde gereden. Zelfs de muggen die 'Lone' met haar hoeven deed opvliegen konden de pret niet drukken. De lunch hebben we genuttigd op een pittoresk plekje bij de uitkijktoren in de boswachterij. De "Barelshoeve" ligt tegenaan het 'Blauwe meer'. De weg ernaar toe loopt dwars door het 'Leggerderveld'. Weer een heel ander gebied dan de boswachterij Appelscha en Smilde waar je naast de heidegrond toch ook nog veel door houtkap gebieden rijdt. Na een tocht van ca. 15 km waarvan een kwart over asfalt wegen kwamen bij de camping aan.
Foto reeks
Dag 4, De morgen gestart met een ontbijt in het zonnetje. Een heel mooi begin van de 4e dag. De tocht van deze dag leidt naar onze laatste overnachtingplaats in Dwingeloo. Onderweg komen we ook een visvijver tegen waar we naast de lunch een hengeltje kunnen uitwerpen. Hoewel de vijver perfect is geoutilleerd met zelfs steigertjes is er niets te vangen. Geen vis te zien, laat staan te vangen. Het grootste deel van de tocht gaat over asfalt. Wel een afwisselend gebied met weinig verkeer maar toch minder leuk dan de huifkarren sporen in de boswachterij ppelscha en Smilde.
Naarmate we de managecamping in Dwingeloo naderen begint het te regenen. We hebben net genoeg tijd om onze karren uit te spannen, paardjes naar de wei te brengen en ons zeiltje te spannen voordat de regen losbarst. Vandaag wordt er niet gekookt en we gaan op weg naar het centrum van Dwingeloo voor wat boodschappen en een vette hap. Nadat de regen is gestopt is er nog tijd voor een spelletje. Met z,n zessen kegelen met blokken. Een Scandinavisch spel meegebracht en gemaakt door Mario. Wederom een tocht van ca. 15 km afgelegd maar dan grotendeels over asfalt wegen.
Dag 5, De laatste dag en tevens terugreis naar Vledder. Een tocht van ca. 18 km over binnenweggetjes en fietspaden. Omdat het nog regende toen we vertrokken hebben we alles nat in de kar opgeborgen. Zo'n dag moet je niet aan het begin van de tocht hebben. De stop voor de lunch hebben we in de kar doorgebracht. Het bleef maar regenen. In plaats van koffie was het hete soep om weer wat op te warmen. Gelukkig werd het het laatste uurtje van de tocht droog. Zo konden we na aankomst in Vledder rustig alles weer uitladen en in onze auto pakken. Over het algemeen hebben we toch een droge vakantie gehad met heel wat mooie stukken en momenten. Zeker de moeite waard om nog eens een derde keer over te doen. Na afscheid van "Lone", Jaap en de familie Gevers zijn we weer naar huis gereden.
Einde van een midweek relaxen.

Wetenswaardigheden.

Reisinformatie:
  • Huifkarrencentrum "De Kronkel".
  • Huifkarrencentrum "De Vledder".