Frankrijk, voorjaar 2011.

In mei 2011 zijn we met de auto en de tent 14 dagen door Frankrijk getrokken op zoek naar wat warmte en zon.

De Provence was het hoofddoel maar we zijn uiteindelijk tot 'La Tour Fondue' aan de Middenlandse zee gereden om stabiel en beter weer te krijgen. Uiteindelijk hebben we meerdere streken doorkruisd. Op volgorde van reizen; Bourgogne, Provence, Cote-Azur, Ardeche en Midden-Frankrijk (Fontaine Bleau).

De hele reis leek het wel hollands zomerweer. Zon en buien afgewisseld en aan de kust veel wind.
Kortom geen stabiel weer maar voldoende mooie dagen om de diverse streken te verkennen.

De streken Normandie (Houlgate), Bretagne (Carnac-plage), Poitou-Charentes (Vaux sur Mer) en Aquitaine (Lacaneau Ocean) hebben we in 1990-1993 met onze kinderen bezocht. Hoewel we het strand voor de deur hebben, brachten we toen onze zomer(kampeer)vakanties door aan de Atlantische kust. Kamperen in Nederland is vaak een natte gelegenheid.
Bourgogne
Onze eerste overnachting was op een camping van een Hollandse eigenaar bij het plekje Tournus aan de rivier de Saone et Loire. Het plekje ligt net ten Noorden van Lyon vlak aan de A6 op een goede dag (8 uur) rijden vanuit Domburg. Om 17:00 waren we ter plekke, en op tijd om lekker genietend van het ondergaande zonnetje voor de tent ons avondmaal te nuttigen. Het is een rustige groene camping direct aan de rivier.

We hebben er drie nachten gestaan om de omgeving te verkennen.
Naar Macon, Cluny en Tournus. Een lekkere 'Plat du jour' in de middagzon en uitbuiken met een kopje Espresso.

Zie de foto's hiernaast voor een indruk van de omgeving.

Provence
Vanuit Tournus zijn we richting de 'Gorges du Verdon' gereden. Via de kortste weg door de Hautes-Alpes via Gap en Sisteron naar Lac de St. Croix. De camping St. Croix du Verdon lag aan het aan het stuwmeer.
We reden de heenreis over de route national door een schitterend landschap. Veel groen en ook een aantal 3000ers zoals we inschatten. Het alpengevoel kwam al boven en je zou zo de bergen intrekken. Maar gezien de onzekerheid m.b.t. Anke haar knie leek ons dit niet verstandig.

Op de caming St. Croix de verdon hebben we maar twee nachten gestaan. Bij aankomst was het zonnig maar de volgende dag goot het bakken uit de hemel en volgens het weerbericht zou dit de komende dagen niet verbeteren. Dus met de auto zijn we die dag rond de Gorges du verdon gereden. Er loopt een goede route met mooie vergezichten. Mits niet te veel regen en nevel natuurlijk.
Ook de camping was niet fijn voor het opzetten van een tent. Het was een terras camping met veel camper / caravan plekken. Dus een harde stenen ondergrond en 's nachts het gezoem van koelkasten en airco's. Niet echt iets voor ons. Dus maar weer verder en op zoek naar de zon.

Na de natte ervaring bij de Gorges du Verdon zijn we in één stuk doorgereden naar het uiterste puntje van het schiereiland ten zuiden van Hyeres. Nu ook weer via de route nationale die veel mooie pitoreske dorpjes van de Provence doorkruisd. Heel sfeervol en uitnodigend om diverse malen te stoppen voor een bakje koffie of een 'plat du Jour'.

De lavendel bloeit pas vanaf Juli, dus helaas hebben we dit niet gezien, maar aan de kant van de weg kun je wel het hele jaar door allerlei lavendel producten kopen Lavendelzeep, -honing, -parfum, -losse zaadjes, -geurzakjes, -olie etc........
Cote Azur
Op het uiterste puntje van het schiereiland (ten zuiden van Hyeres) vonden we de mooie camping 'La Tour Fondue' direct aan de Middenlandse zee. Hier hebben we vier nachten gestaan. Het was prachtig weer en het plekje had een heerlijk visrestaurant bij de haven.
Vanaf de camping kun je direct mooie wandelpaden vinden. Direcht langs de kust hoog over de rotskust. vanaf deze paden kun je diverse mooie baaitjes vinden. Lekker nagenoeg alleen genieten in de zon.

Natuurlijk zijn we ook een dagje richting Nice gereden met een uitgebreid bezoek aan St. Tropez en de haven met haar miljoenen jachten. Niet het aantal maar de prijs natuurlijk. Tussen de jet-set op een terrasje met de Ferrari voor het jacht.

Het puntje van het schiereiland was vrij winderig. Dit trok veel kite-surfers maar ook veel duikers aan. Helaas moesten we na drie dagen al weer aan de terugreis beginnen met een tussenstop in de Ardeche om niet te lange afstanden achtereen te hoeven rijden.
Ardeche
Vanaf Hyeres hebben we de kortste weg genomen naar Pont St. Esprit in de Ardeche. Dit was de toegangsweg tot de Gorges du l'Ardeche. Op deze wijze rijd je langs de rivier en kun je genieten van mooie vergezichten. Omdat het nog vroeg in mei was waren er weinig kanoers op de rivier. In de zomer is dat wel anders hebben we begrepen.
Ook kom met deze route langs de mooie Pont d'Arc. Een door de natuur gevormde boog over de rivier.
We hebben een camping gevonden "La Falaise" in het dorpje Les Salles. Een rustige camping direct aan de Ardeche. De camping had geen winkel en restaurant maar brood en vleeswaren kun je in het dichtbij gelegen dorpje halen.

Ook op deze camping hebben we drie nachten gestaan en als uitvalsbasis aangehouden om de omgeving te verkennen. Mooie plekjes zijn het vlakbij gelegen Balazuc, Vogue en La Beaume. Persoonlijk vonden wij de omgeving een stuk mooier dan de Verdon.
Veel romantische plekjes waar je heerlijk rond kunt dwalen.
Fontaine Bleau
We hebben de vakantie afgesloten met een overnachting op de camping Les Pres (Gres sur Loing) nabij Fontaine Bleau net onder Parijs. Niels en Lisa waren hier een paar daagjes om Parijs te verkennen. Dus hebben we samen nog een dagje doorgebracht en geslenterd in Gres sur Loing voordat we naar huis zijn gereden. En vandaaruit was het nog maar 4,5 uur rijden dus een aangename afstand.

De camping is van een Engelse eigenares en ons wel bekend van eerdere overnachtingen met boulder weekends. Met de trein ben je in een half uurtje in Parijs. Dus ook een leuke plek om van hieruit Parijs te bezoeken.