Reisverslag rondreis Egypte najaar 1999

Na een lange tijd kunnen we weer op reis buiten Europa. Dit keer voor een Nijlcruise in Egypte gevolgd met drie dagen Cairo en een korte strandvakantie in Hurgada. We hadden geboekt bij "Israclub" samen met nog zes andere Nederlanders. Vier stelletjes in afwachting wat Egypte en de cruise te bieden heeft. Is het nog steeds zo 'Romantisch' als in de tijd toen Agatha-Christie haar boek “Death On The Nile” schreef? De reis startte op 2 december 1999 en eindigde conform planning 14 dagen later op 16 december 1999.

Nijlcruise,
We zijn aangevlogen vanuit Amsterdan op Luxor. Vandaar met de bus direct naar het cruiseschip op de Nijl. Van hieruit begon de cruise met als eindbestemming Aswan in het Zuiden van Egypte. Nu is het zo dat het de mensen zich al eeuwen vestigen langs de Nijl zodat aan de oevers ook de meeste dingen te bezichtigen zijn. Erachter ligt de woestijn.
Helaas konden wij niet in Luxor opstappen omdat er werkzaamheden werden uitgevoerd aan de nabij gelegen sluis. Onze opstapplaats lag stroomopwaarts bij het plaatsje Esna. Hier hebben we twee dagen en nachten op de boot doorgebracht zonder te varen. Niet dat dit wat uitmaakt maar we hadden geen cruise aan wal geboekt en elke zonsondergang op een cruiseschip telt.

De eerste dag hebben we dus de tempels van Luxor (Pilon) en Karnak (Amon-Re) per bus moeten bezichtigen. Normaal meert de boot aan direct voor het betreffende tempelcomplex maar nu betekent dit dus twee maal 50km extra met de bus.
De tempel van Pilon (Luxor) in het oude Thebe herken je meteen aan de twee grote beelden, een Obelisk en twee rijen flankerende Sphinxen voor de ingang van tempel. Indrukwekkend wanneer je er tussendoor het tempelcomplex inloopt. Zeker de torenhoge zuilen waar vermoedelijk ooit het dak op heeft gerust. Als je hyrogliefen zou begrijpen zou dit zeker ook interessant zijn. Wij kregen de geschiedenis mee van de gids en uit ons reisboekje.

Na Luxor zijn we doorgereden naar Karnak. Voor de ingang van de tempel van Amon-Re (Karnak) staan ook twee rijen Sphinxen maar de Obelisk ontbreekt. Deze tempel ligt iets meer stroomafwaarts richting het Noorden. Ook hier weer een imposante ingang waar je tussendoor de enorme gevel weer uitkomt bij torenhoge zuilen-rijen met veel hyrogliefen. En bedenk wel al meer dan drieduizen jaar oud.

Na ons tempel bezoek zijn we weer terug naar Esna gereden. 's Avonds hebben we het plekje nader bekeken. Op de plekken waar de de Nijlboten aanmeren is er altijd wat te doen. Voor ons een moment om de waterpijp te proberen met een lekkere zoete fruit tabak. Esna is een gezellig klein plaatsje.
De tweede dag zijn we per bus naar de 'Valei der Koningen' gereden. Eén van de hoogtepunten van de cruise. Hier hebben we na een bezoek aan de 'Memnon kolossen' -aan de ingang van de valei-, de tombe van Ramses II en natuurlijk de graftombe van Toetanchamon bekeken. De graftomben allen voorzien van mooie kleurvolle hyrogliefen.

Nadien zijn we doorgereden naar de tempel van "Hatsjepsut" (Deir el-Bahri). Wederom inclusief een indrukwekkend graftombe uit 2050 BC van de Koningin Farao Hatsjepsut.
Onder stoom,
Aan het eind van de de derde dag begon onze cruise over de Nijl richting Aswan. De totaal te varen afstand is niet groot. Zo'n 100 km. We zouden er ca. twee dagen voor nodig hebben om in Aswan te komen. Het is een onvergetelijke ervaring om op deze wijze te reizen in zo'n mooi land. De zonsondergang is er schitterend en zoals eeuwen geleden worden de oude Feluca's nog steeds gebruikt om stenen te vervoeren van Zuid naar Noord. Onze eerste aanlegplaats was Edfu voor een trip per koets naar naar 'Edfu Tempel' ter ere van 'Horus'. Vandaar weer op de boot naar de volgende tempel 'Kom-Ombo'. Inmiddels hadden we het ook al een beetje gehad met alle tempels. Het zijn er wel veel met toch ook -voor de leek- veel dezelfde geschiedenis. Alleen een paar eeuwen eerder of later en een ander farao. Dat er zoveel is overgebleven eert Egypte en haar beleid hieromtrent. Echter een bezoek aan de zesde tempel, meestal midden op de dag, met de volle zon op je bol is ook vermoeiend.

Dan was de boot altijd weer een fijne thuiskomst. Na een lekkere douche wat drinken op het dek bij de ondergaande zon. De boot had naast een mooi restaurant ook een zwembad aan de achterzijde. Het was dus ontbijten, zonnen, zwemmen, lunchen, zonnen, lezen, diner, wijntje in de avondzon; kortom een opsomming om nog eens over te doen. Gelukkig was het tempel bezoiek aan 'Kom-Ombo' in de avonduren. Dan is alles ook weer anders met mooie verlichting op de gevels.

Aswan,
Na de nacht te hebben doorgevaren komen we al aan in onze eindbestemming Aswan. Aswan is toeristischer dan Edfu maar schiterend gelegen aan de Nijl. Van hieruit hebben we ook weer verschillende dingen ondernomen. Een rit per kameel door de woestijn, een Feluca tocht en het 'Nubia museum' bezocht. Dit was het volk dat rond 1000 BC ten Zuiden van Aswan woonde.

Van hieruit zijn we met het vliegtuig naar 'Abu Simbel' gevlogen. Naar de indrukwekkende tempels van de farao Ramses II en zijn vrouw Nefertarie die leefden omstreeks 1300 v.Chr. – 1213 v.Chr. De Egyptische 'Zonnekoning' Ramses II heeft nagenoeg alles wat voor hem werd gebouwd uit de geschiedenis trachten te wissen. In alle tempels werd zijn symbool van de zon over de reliëfs van farao's die eerder leefden gehakt. 'Abu Simbel' is onder het zand gevonden in 1813 door de Zwitser Johan Burckhardt. Omdat met het bouwen van de Aswan-dam de tempel onder water dreigde te komen is in 1960 de gehele tempel verplaats naar een nabijgelegen heuvel.

In 1977 was de tempel het decor van de James Bond film "The Spy Who Loved Me". Net als de tempels van Karnak en in de 'Valei der Koningen'. We konden ook met de bus door de woestijn maar in 1997, twee jaar eerder, was die bus een keer aangereden door een in slaap gevallen vrachtwagenchauffeur. Met de nodige gevolgen vandien. Het is toch nog meer dan 200km (enkele reis) rijden door de woestijn. Ook zijn er in het begin van de jaren negentig nog regelmatig aanslagen op toeristen uitgevoerd. Dus vanwege veiligheidsoverwegingen zijn we met het vliegtuig gegaan. Ook tijdens de kamelen tocht bij Aswan werden we vergezeld door de toeristenpolitie gewapende met een AK-47.

De regio van Aswan is heel droog. Het regent het er maar ca. 1 dag per jaar. Het is er het hele jaar door aangenaam vertoeven. Maar ook dus heel begrijpelijk dat met zo weinig regen de mensen dichtbij de Nijl wonen en werken. Ook al het voedsel wordt aan de oever van de Nijl verbouwd.
Cairo,
De voorlaatse locatie was Cairo. De reis naar Cairo vond weer plaats met het vliegtuig zodat we al vroeg in de middag en uitgerust bij ons hotel aankwamen. Na een kennismaking met onze nieuwe gids zijn we met de bus door Cairo gereden. Onderdeel van de rondreis was een bezoek aan een oude christelijke kerk "The Hanging Church" (oorspronkelijke naam 'Maagd Maria') waar Jezus nog overnacht zou hebben. De avond werd afgesloten met een lekker glaasje mint-thee op een terras in het centrum van Cairo. Een heel aparte ervaring met je stoel half op de weg tussen de claxonerende auto's, motoren, bromfietsen, voetgangers en lastdieren. Alles rijdt en loopt door elkaar zonder enige vorm van aggresie.
Vooral de vele verschillende geuren en geluiden die je waarneemt geven dan een speciaal karakter aan zo'n avond.
De volgende dag hebben we na een bezoek gebracht aan het Egyptisch museum (en het masker van Toutanchamon), de Sphinx en de Saqqara- en Giza piramiden. Indrukwekkend maar we hadden niet verwacht dat de Piramiden en de Sphinx zo dicht grenzen aan de stad Cairo. Hier zijn we op de kameel het gebied wezen verkennen. Zoals het hoort volgens de boekjes.

De grootste indruk die is bijgebleven van Cairo is het bezichtigen van de dodenstad. Een complete stad voor de doden. Waar ook nog de nodige daklozen hun onderdak vinden. Als laatste hebben we een bezoek gebracht aan de grootste markt van Cairo "Khan El Khalili". Voor ons als Nederlander onbegrijpelijk hoe je hier je weg kunt vinden.
Foto reeks
Hurgada,
De laatste paar dagen hebben we doorgebracht in de badplaats Hurgada aan de 'Rode zee'. Het strandleven zoals we dat in Holland kennen was er niet maar het snorkelen leverde zoals je kunt zien wel mooie plaatjes op. Met een oude vissersboot de 'Rode zee' op. Het koraal zie je al op een meter diepte. Prachtig gekleurd maar wel uitkijken dat je er niet op gaat staan. En je rug niet verbrandt. Ook hebben we nog dolfijnen gespot die voor onze boot uit zwommen. Hoe romantisch.
Na totaal 15 dagen zijn we vanuit Luxor weer naar huis gevlogen.