"Cuba en ZO Amerika" voorjaar 2018





In het voorjaar van 2018 hebben we zeven weken door Cuba en Zuid-Oost America gereisd. Respectievelijk de staten Florida, Alabama, Mississipi, Tennessee, Louisiana, Arkansas en Texas. Een culturele muziek reis van de Caribische Salsa, Rumba en Son (Buena Vista Social Club) naar de Mississipi Delta (Cotton) Blues.

We begonnen onze reis met drie dagen in Havana. Vandaar reden we (met een huurauto) naar de uiterste Westpunt (Las Tumbas) en vervolgens via de Zuidkust naar Baracoa, gelegen in het uiterste Oostelijke puntje van het eiland, en via de Noordkust weer terug naar Havana. Daarna met het vliegtuig naar het mondaine Miami Florida. Van Miami, wederom met een huurauto, eerst richting Key West en de Everglades en vervolgens weer terug via Palm Beach, Daytona-Beach en Nashville naar Memphis. Hier start de "US-61" ofwel de "Blues Trail" naar New Orleans (De Mississipi Delta). En van de hoogtepunten van onze reis met hopelijk veel 'Barrel Houses ofwel Juke-Joints' met live muziek.

Het laatste stuk van onze reis loopt van New Orleans over de US-90 door de 'Swamps' van Louisiana naar Dallas waar we nog een paar dagen bij familie blijven voordat we weer naar huis vliegen. Ook de US-90 is een interessante 'MoJo' route door de Cajun regio en langs de Bayou's van Louisiana. Ook hier vind je veel Blues geschiedenis. Met name de meer African-American spirituele VooDoo beat. New Orleans heeft meer de Caribean (HooDoo/Cristian) Jazz-Blues. Ook Key-West, de Everglades en Daytona-Beach krijgen natuurlijk onze volle aandacht. Wij bezoeken Daytona tijdens de 'Biker week' vol met lawaaierig- en exhibitionistisch entertainment. America op zijn fraaist en ......... zeker niet te missen! De stad Miami vonden we wat minder interessant.

We gingen met name voor cultuur, natuur en avontuur van beide landen. Inclusief de geschiedenis over kolonialisatie, slavenhandel (en Blues), imperialisme en uiteindelijk de revolutie. Ook al liggen de landen maar 300km uit elkaar verwachten we wel een groot verschil aan te treffen wanneer we van Cuba naar de USA reizen. Zeker op het gebied van cultuur en welvaart. 'Communisme versus Kapitalisme' en 'Collectiviteit versus individualiteit'.

Echter sinds 2008, na het aftreden van Fidel Castro, zie je de verschillen kleiner worden. Ral (zijn broer) is sindsdien gestart met het doorvoeren van van kleine hervormingen. Van een meer centrale autoritaire sturing van de overheid naar meer vrijheid voor vrij ondernemerschap. Inwoners van Cuba kunnen nu een 'zelfstandig' bedrijfje beginnen en sinds 2011 is zelfs import van buitenlands goederen (bv auto's) naar Cuba versoepeld waardoor de invloeden van Che en Fidel steeds kleiner worden. Mensen mogen bijvoorbeeld zelfstandig een 'Casa Particulare' verhuren of een taxi-service starten. Er is nu zelfs een onroerend-goed markt. Wij pikken vermoedelijk van beide werelden (vr en na 2008) nog iets mee.

Het pure communisme (met veel staatsbezit en -bemoeienis) was ook niet meer in stand te houden. Sinds het wegvallen van de Russische subsidies is de economie aan de grond geraakt. Op dit moment wordt ca. 70% van het voedsel geimporteerd. Ga na wat dit betekent voor de bevoorrading van de staatswinkels. Onbetaalbaar!

Ook wordt sindsdien de toeristen-industrie gepromoot met het risico dat het geld van deze industrie jongere Cubanen weg drijft richting het kapitalisme. Over het huren van een auto hebben we dus ook even moeten dubben. Voor wat een huurauto kost (ca. Euro 70,- / dag) moet de gemiddelde Cubaan twee maanden of meer werken. Dit zet je wel aan het denken hoewel de vakantie-resorts aan de kust, met name vol met Canadese toeristen, al veel luxe laten zien. Zo kost een weekje vliegvissen nu al snel USD 7.000,-. De welvaartsverschillen zullen dus ook nu al wel groot zijn. Op naar de volgende (sluipende) revolutie ........

Wederom ging de kleine tent mee net als op de R66. De Nationale Parken zijn prachtig in de USA en perfect om te kamperen en in Cuba kunnen we dan op de "Internationale campings' een huisje huren. Dan komt een lakenzak of slaapzak ook wel van pas. De "Internationale campings (Campismos)" in Cuba liggen vaak in mooie natuurgebieden en zijn vaak alleen bereikbaar met een huurauto. "Niet Internationale Campismos" mogen alleen gebruikt worden door de Cubanen zelf. De prijzen van Campismos liggen zelfs lager dan een verblijf in "Casa Particulares". Meer informatie over beide opties en mogelijkheid tot reserveren vind je op 'Campismo Popular' en 'My Casa Particular' of 'Cuba Junky'.
Reisplanning
Het traject dat we hebben afgelegd is zo'n 3.500km door de USA en 2.500km door Cuba. De route is aangegeven op de betreffende kaartjes. Dat maakt het totaal met 50 netto reisdagen gemiddeld 120 km/dag.

Globaal ingedeeld:
Week 1, Havana => Trinidad;
Week 2, Trinidad => Baracoa;
Week 3, Baracoa => Havana;
Week 4, Havana => Daytona Beach;
Week 5, Daytona Beach => Memphis;
Week 6, Memphis => New Orleans;
Week 7, New Orleans => Dallas.

Voorbereidingen van de reis:
  • Vliegtickets, Havana heen Dallas terug;
  • Paspoort verlengen, tot 6 maanden na vertrek;
  • Visa Cuba, 1 maand, 1 keer in- en uitreizen;
  • ESTA USA, 2 jaar geldig;
  • Internationaal rijbewijs, ANWB;
  • Geldig Nederlands rijbewijs meenemen;
  • Bewijs ziektekosten verzekering meenemen (verplicht in Cuba);
  • Bewijs Reis- en Annuleringsverzekering meenemen;
  • Gele kaart en vaccinaties, 1x DTP, 3x Rabies, 2x Hepatitis-A;
  • Voor (Rabies, Hepatitis A en -B) zijn we vanwege onze reislust inmiddels ons hele leven beschermd;
  • Bij een directe vlucht op Havana vanuit Nederland is vaccinatie tegen 'Gele koorts' niet nodig;
  • Insekten bescherming; Dengue, ZIKA bij kinderen en zwangere vrouwen, Deet en Klamboe voor in jungle;
  • Garmin GPS kaarten, open fietsmap (GPS gebruik niet toegestaan in Cuba);
  • EHBO, Wereldsteker, Reisinformatie, GPS, landkaart en reisgids;
  • Valuta 2018, 1 CUC (Cubaanse Peso) is 1 USD is 0,9 Euro;
  • Euro's zijn alleen in te wisselen bij wisselkantoren en grote hotels. ATM's zijn beperkt tot de grote steden;
  • Dus Euro's cash meenemen want over het wisselen van USD wordt 10% fee gerekend;
  • Auto reserveren voor Cuba, drie maanden vooraf vanwege tekort aan huurauto's;
  • Autohuur Cuba is Euro 70,-/dag voor klasse A (kleinste) incl. schade-, WA- en excl. All-Risc verzekering (CUC 10,-) met onbeperkte km's.
          Borg is CUC 200,-.
  • Autohuur USA is Euro 40,-/dag voor een middenklasse inclusief verzekeringen en exclusief 'One-way fee' en borg USD 300,-.
  • De reisverslagen zijn per land gerubriceerd:
  • Cuba.
  • USA.
  • Algemene informatie
    Reisdocumentatie:
  • Lonely Planet; Cuba; ISBN-978-1-74321-678-1;
  • Lonely Planet; USA; ISBN-978-1-74220-741-4;
  • Reisgids ANWB; Cuba; ISBN-978-90-18-03358-3;
  • Road Map Freytag & Berndt 1:900 000; Cuba;
  • Road Atlas; American Highways;
  • Voudou; Leendert van der valk; ISBN-978-90-450-2862-0;
  • Garmin Montana 650 (Gebruik niet toegestaan in Cuba).

    Internet referenties:
  • Lonely planet.
  • ANWB Vakantie -> Landen-informatie.
  • World Health Organisation.
  • Landelijke Coordinator Reizigersadvisering (LCR)
  • Reisadvies Ministerie van Buitenlandse zaken.
  • Travelclinic.
  • Gezond op reis.
  • Valuta informatie.
  • GPS Coordinaten. (Tip!)
  • GPS tracks.
  • TUI Autohuur Cuba.




  • Terug reisverslagen