Acht dagen Cran Canaria najaar 2005

Aankomst,
We zijn in het najaar van 2005 met z'n zessen een weekje naar Cran Canaria geweest voor het vieren van onze 25 jarige bruiloft. Anne & Jorrit, Niels & Sarina en wij, Anke en Wim.
We zijn op 14 december aangevlogen vanuit Amsterdan op Aeropuerto de Gando aan de Oostkust van het eiland na ca. 3,5 uurtjes vliegen. Vandaar ca. 30 min. met de bus naar het appartementencomplex in Sonnenland, een buitenwijk van Playa del Ingles.
We hadden drie appartementjes gehuurd die zelfs naast elkaar tegenaan het zwembad stonden. We konden zo vanuit bed een duik in het zwembad nemen. Als het water echter niet zo koud was geweest. Na één keer had de familie het wel gezien. 's Nachts koelde het water enorm af. Met de zon erbij was het aangenaam.
Speciaal aan de week waren specifiek de morgens en avonden. Elke morgen opstaan met een gezamenlijk uitgebreid ontbijt en 's avonds voor het slapen gaan een gezamenlijke borrel. Lekkere Sangria, een biertje of een glas witte droge wijn voor het slapen gaan.
Playa Del Ingles,
De eerste dag zijn we Playa del Ingles te voet gaan verkennen. Het is wel een uurtje lopen voordat je in het centrum bent maar je bent dan gelijk bekend met de omgeving. Wat wij gezien hebben is één groot pretpark met veel kermis atracties, winkelcentra, terrasjes en een vol met strandstoelen gezet strand. Het was er echter niet druk op het moment dat we er waren dus veel van de atracties waren gesloten.
Onderweg naar het centrum kom je nog langs een leuk 'View point' waar je onder het genot van een kopje koffie in de zon richting Maspalomas kijkt. Dit is het nieuwe gedeelte dat tegenaan Playa Del Ingles is aangebouwd. Langs de kust kun je vanaf de vuurtoren via het strand tussen beide dorpjes heen en weer lopen. Op de rustige stukjes in de duinpannetjes verstopt vind je veel naaktrecreatie. Voor ons een verrassing en niet bepaald het doel van onze reis na 25 jaar huwelijk.
Persoonlijk vonden wij Playa del Ingles en dan met name het strand en de boulevard het gezelligst. Veel restaurantjes en terrasjes waar je kunt genieten van de zon, een drankje en een lekkere hap. Aan het eind van de boulevard landen regelmatig parapente springers die vanuit een vliegtuig worden gedropt.
Maspalomas
Maspalomas heeft een kiezelstenen strand en bestaat hoofdzakelijk uit winkelcentra. Voor een echt zandstrand moet je richting Playa del Ingles lopen. De vele kledingwinkels brengen kennelijk genoeg op. Zelfs tijdens de vakantie kun je je gehele garderobe vernieuwen terwijl je dagelijks niet veel meer dan je zwemkleding nodig hebt. En ....... voor sommigen ook zelfs dat niet.
Wel de moeite waard is een bezoek aan het oudere winkelcentrum Yumbo in Playa del Ingles. Je kunt hier lekker buiten wandelen en een terrasje pakken.
De kust aan de Zuidkant van het eiland wordt feitelijk geflankeerd door drie aan elkaar gebouwde dorpjes (wijken). Playa del Ingles, Maspalomas en meer berginwaarts Sonnenland. Achter de kustlijn tussen Playa del Ingles en Maspalomas ligt een luxe bungalowwijk met golfterrein verscholen tussen de groene palmen.

Met de cabriolet rond het eiland,
We zijn met twee cabrio's, Seat Ibiza, rond het eiland gereden. Je huurt zo'n autootje al voor EUR. 30.-/d en met EUR. 15,- aan benzine kun je eenvoudig in een dag het eiland rond. We zijn vanaf het Zuiden gezien rechtsom gereden. Eerst via Arguineguin naar Puerto de Mogan waar we een uurtje door het dorp hebben gedwaald. Over de markt, langs de haven en de berg op naar de hoogst gelegen huisjes van het dorp.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Mogan voor een kopje koffie en vervolgens via La Aldeo San Nicolas naar het mooie uitkijkpunt Mirador del Balcon. Van hieruit kun je heel mooi de rotsachtige kust zien en bij goed weer Tenerife met haar hoogste punt 'El Teide'. Vandaar zijn we weer doorgereden naar Agaete een havenplaats vanwaar je met de veerboot naar de Westelijk gelegen eilanden kunt varen.
Het is leuk om met twee autootjes achter elkaar langs de rotsachtige kust te rijden. In het Zuiden heb je veel strand maar in het Noord-Westen is het voornamelijk rotsachtig aan de kust. Om ca. 17:00 kwamen we aan bij Las Palmas, de hoofdstad van het eiland. Na wat geslenter door de stad en op het strand zijn we met de ondergaande zon op een terrasje gaan eten. Natuurlijk weer Pizza het lievelingskostje van Niels. Het eten is niet duur, ca. 3/4 van de prijs in Nederland. De winst komt, net als zo vaak met aanbiedingen, waarschijnlijk van de drankjes. Hiervoor kun je in een restaurant of cafeetje de hoofdprijs betalen. In de supermarkt liggen de prijzen echter weer redelijk.
In het donker zijn we via de Oostkust waar zich het vliegveld en de meeste industrie bevindt weer teruggereden naar onze appartementjes met als ter afsluiting nog een gezellig uurtje borrelen op het terras aan het zwembad.
Foto reeks
Las Palmas,
Las Palmas ligt op een landtong en heeft aan de Westzijde een mooi strand, min of meer gelegen in een baai. Er is een mooie boulevard waar je goed kunt vertoeven met uitzicht op zee. Aan de Oostzijde van de landtong is de haven van Las Palmas.
Wij zijn niet zo lang in Las Palmas gebleven. Dus zeker niet de gehele stad verkend. Ook de waarschuwing voor auto-inbrekers en zakkenrollers bevordert niet je enthousiasme om langer te blijven dan wenselijk. Zeker niet na zonsondergang.
Het is een eiland van tegenstellingen. Veel afwisselende natuur en grote verschillen tussen Noord en Zuid. Zand, veiligheid en rust in het Zuiden tegenover rotsen, drukte en criminaliteit in het Noorden.
Tenminste toen wij er waren in december was het erg rustig voor alle faciliteiten die je overal aantrof.
Met de cabriolet naar het centrum van het eiland,
We zijn vanaf Sonnenland direct Noordwaarts de bergen ingereden. Het eerste plaatsje dat we tegen kwamen was San Bartolom de Tirajana. Vandaar was het nog meer een klein stukje naar 'Roque Nublo'. Het op één na hoogste punt 'Roque Nublo'ligt op 1803 m boven de zeespiegel. Het was geen echte mooie dag dus soms vrij koud met een cabrio hoog in de bergen. want het binnenland ligt toch wel een stukje hoger dan de kust.
Na de beklimming van de berg tot onderaan de rots van ca. een uur heen en terug zijn we weer doorgereden richting Tejeda. Vlak erna zijn we nog gestopt bij een uitkijkpunt over het eiland. Je kon hier tevens allerlei dieren bekijken. Vervolgens zijn we via Vega de San Mateo naar Teror gereden. Een nostalgisch plekje ca. 15km ten Zuid-Westen van Las Palmas.
Toen wij over het eiland scheurden met onze cabriootjes was er de week ervoor een orkaan over het eiland geraasd. Aan de Zuidzijde was niet veel schade te zien maar in het binnenland en dan meer aan de Noordzijde zagen we veel afgeknakte bomen en schade aan omheiningen etc... Na een bezoek aan dit idilische dorpje zijn we weer via de snelweg aan de Oostzijde naar het Zuiden gereden.
Deze dag was het tevens onze trouwdag 19 december dus konden we wel wat verwachten van de kinderen. We zijn op de terugweg gestopt in het plaatsje San Augustin op zoek naar een leuk eettentje. Na dit te hebben gevonden aan de kustlijn hebben we gezellig wat gegeten. De kinderen hadden wat miniatuur tuinmeubelen gemaakt en voor een 'echt' set een geldbedrag gespaard. Vervolgens weer terug naar het appartement voor een avondneut.
Roque Nublo,
Roque Nublo ligt in het hart van het eiland en is ongeveer 80m hoog. Je kunt vanaf dit punt goed de gehele omgeving bekijken en mooie foto's maken. De grillige vulkanische structuur van de rotsachtige omgeving geeft een bijzondere sfeer.
Je kunt de rots zelfs beklimmen zo we zagen aan wat resten slinges. Ook zagen we zelfs wat boorhaken. De eerstbeklimming dateert uit 1932 toen twee Duitse ingenieurs, die lokaal aan het werk waren in de haven van Las Palmas, de Duitse vlag planten op de top van de rots. De beklimming vanaf het parkeerterrein naar de rots kun je op goede begaanbare paden afleggen.
Teror,
Eén van de mooiste plekjes van het eiland. Het stadje heeft al vanaf de 16e eeuw stadsrechten. Wij zijn hier langsgekomen tijdens één van onze cabrio-ritjes over het eiland. Je kunt hier nog de oude bouwstijl zien die op het eiland gebruikelijk was. Het pleintje in het centrum vlakbij de basiliek is het mooist. De basiliek is het belangrijkste bedevaartsoord en religieuse centrum van Gran Canaria. Veel oude huisjes rondom en in het midden een grote boom om op een hete dag onder te schuilen tegen de zon.
Verder kun je op je gemak slenteren door de autovrije kasseienstraatjes met mooie overhangende balkons gemaakt van fraai houtsnijwerk.