Rondreis Zuid-Afrika voorjaar 2001

Afrika een land wat ons al jaren trok. Het onbekende, diversiteit aan volkeren, groene jungle met rode paden, prachtige kusten, historie en wildreservaten. Afrika en zeker Zuid-Afrika heeft alles wat de natuur kan bieden. Drie weken kamperen op de mooiste plekjes. Het betrof een kampeerreis in februari 2001, het lokale voorjaar, met 12 personen per bus door het Noord-Oosten van Zuid-Afrika. Netto 18 dagen met de bus door Zuid-Afrika.

Dag 1, We starten de reis met een relaxende treinreis naar Schiphol. Van hieruit zijn we 's avonds naar Johannesburg vertrokken. De gehele reis met een tussenstop in Madrid duurde ca. 14 uur, waarvan twaalf uur vliegen. Gelukkig maar met een gering tijdverschil zodat we toch nog uitgerust aankwamen en direct weer op pad konden.

Van het koude Nederland naar het warme zonnige Afrika met hete dagen en zwoele avonden. Ca. 20 gr.C temperatuurverschil en zonder regen. Een aangename afwisseling op de korte Nederlandse winter.
Dag 2, Na aankomst om 9.30 in Johannesburg maken we kennis met onze medereizigers, onze gids Christiaan met zijn assistent Samuel en de bus-chaufeur Johan. De gehele groep, waarmee we de komende 15 dagen zullen rondreizen, wordt hiermee uitgebreid tot 15 personen. Al met al een prima gezelschap om een groepsreis te maken.

Na de kennismaking gaan we vervolgens met onze eigen privé coaster op weg voor een rondrit door Johannesburg waarbij opvalt dat op Zondag het centrum van de stad nagenoeg verlaten is. Op een enkele voetganger en wat kraampjes na valt er weinig te beleven. Ook de vele gebouwen geven een verlaten indruk.

Via een bezoekje aan een 'Herbalist's' marktje waar ze traditionele medicijnen maken uit botten, huiden en kruiden volgt de transfer naar Sandton, een buitenwijk gelegen aan de noordzijde van Johannesburg waar wij onze eerste nacht in een hotel zullen doorbrengen. Onderweg naar Sandton zijn duidelijk de sporen van de goudmijn activiteiten te zien. De -door cyanide- geel gekleurde hopen grond liggen als een aaneensluitend berglandschap langs de wegen.

Na aankomst in Sandton gaan we 's middags na een snelle douche richting het winkelcentrum 'Sandton City' waar volgens de gids een gezellig terras te vinden is. Hier maken we onder het genot van een lichte lunch en een lekker zonnetje kennis met Ingrid en Willem. Twee gezellige medereizigers uit de groep van totaal 12 mensen.
Wat opvalt en waar wij persoonlijk niet op hadden gerekend zijn de goed toegeruste winkelcentra waar alle grote merken in worden vertegenwoordigd. Na een kort bezoek aan dit winkelcentrum gaan we richting het hotel voor het gezamenlijk diner. Onder het genot van een warm buffet en een glaasje wijn maken we intensiever kennis met de rest van het gezelschap. De nacht brengen we door in een comfortabele hotelkamer. Een lekkere start om bij te komen van de reis.
Dag 3, 's Morgensvroeg rijden we direct richting Pretoria, de statige regeringshoofdstad van het land. Eerst gaan we naar het 'Voortrekkers monument', gebouwd ter nagedachtenis aan de eerste Europeanen die zich als boer vestigden rondom de kaap. Onder deze boeren bevonden zich veel emigranten uit Nederland. Deze invloed is nog duidelijk te zien aan de bouwstijl van de huizen en de plaatsnamen van een aantal steden en dorpjes. Voorts rijden we langs bekende bezienswaardigheden zoals Church Square en het Paul Kruger Statue en bezoeken we het Kruger House Museum. Paul Kruger was de eerste president van Zuid-Afrika en mede-oprichter van het "Kruger wildpark" (een belangrijk doel van onze reis).

Na nog een stop bij de 'Union Buildings' rijden we vervolgens door naar Blydepoort, een schitterend natuurgebied gelegen aan de monding van de 'Blyderivier'. Na aankomst op de Aventura Blydepoort Campsite in de Mpumulanga-regio wordt het eerste kampement opgezet. Het is een schitterende camping waar vanuit diverse mooie wandelingen te maken zijn. Wij hebben 's avonds de route door de Blydecanyon richting de 'Three Rondavels' gelopen. Een groep van drie uitstekend heuvels die op een Zuluhut lijken. Na terugkomst volgt de eerste van de vele groepsmaaltijden die gezamenlijk met veel zorg onder leiding van Christiaan worden bereid. De avond wordt onder het genot van een glaasje wijn afgesloten met de afspraak 's morgens om 6.00 weer op!
Dag 4, Deze dag stond in het teken van de beroemde ’panoramische route’, een werkelijk prachtige natuurtocht boordevol onvergetelijke vergezichten!!
s' Morgens vroeg na het door Samuel bereide ontbijt zijn we met de bus eerst richting de 'Three Rondavels' en de indrukwekkende 'Blyde River Canyon' vertrokken, daarna naar 'Bourkes Luck Potholes', de 'Berlin watervallen' en 'God’s Window', een onvergetelijk vergezicht. We eindigden de tocht van die dag in het historische mijnstadje Pilgrim’s Rest waar we tevens hebben geluncht.
Het geheel gerestaureerde stadje werd in 1873 na goudvondsten in sneltreinvaart opgebouwd. De huisjes zijn grotendeels gemaakt van stalen golfplaat zodat er eenvoudig verhuisd kon worden.
Verdekt tussen de toeristen winkeltjes, restaurantjes en marktkraampjes ademt het stadje nog steeds de sfeer van 100 jaar geleden uit.
Een mooie dag boordevol met schitterende natuur die wederom eindigt op de Aventura Blydepoort Campsite met een lekkere braai.
Dag 5, Na het ontbijt en het opbreken van het kampement (bestaat uit goede tweepersoons tenten) gaat de reis weer verder naar het wereldberoemde en fascinerende Paul Kruger National Park, dat met zijn oppervlakte van 20.000 m2 de grootste verscheidenheid aan Afrikaanse diersoorten herbergt. We komen binnen via de 'Orpen gate' waar we direct stoppen voor de lunch en wat inkopen doen bij de souveniershop. Op dit punt spotten we onze eerste olifant. Daarna rijden we dwars door het park richting 'Satara' en krijgen we direct een voorproefje van het overige wild in het park. We hopen op een ‘face to face’ met ’the big five’ (leeuw, luipaard, neushoorn, buffel en olifant).
De dag eindigt met een flinke regenbui zodat we besluiten om maar een lodge te nemen om de nacht door te brengen i.p.v. onze tenten op te slaan. Ook het diner valt letterlijk in het water. Gelukkig kunnen we gebruik maken van de overdekte faciliteiten van het restcamp doordat een nachtelijke gamedrive door de regen was geannuleerd.
Na het eten wordt Anke opgeschrikt door een Hyena die, gelokt door de etensgeuren, vlak voorbij het hek loopt. En of dit nog niet genoeg was worden we 's nachts een aantal malen wakker door het brullen van een Leeuw.
Foto reeks
Dag 6, Een hele dag met de bus door het Kruger Park! Opnieuw vroeg op en op weg naar 'Tshokwane' voor ons ontbijt. Via 'Onder Sabie' onze lunchplaats, eindigt de reis tenslotte in het 'Skukusa' restcamp waar we onder een blauwe hemel voor de derde maal ons kampement opzetten. Gedurende deze rit bewijst onze chauffeur Johan zijn goede ogen. Bij elk mooi plekje of zichtbaar wild parkeerde hij de bus in een voor ons zo optimaal mogelijke positie. Kortom een schitterende dag met veel natuurschoon in een rustgevend omgeving. Dit laatste zal waarschijnlijk wel niet altijd zo zijn maar buitenom de schoolvakanties is er weinig publiek.

Na aankomst in Skukuza hebben we onder het genot van een glaasje wijn en wat versnaperingen met heel de groep 'Lang zal zij leven' gezongen via de mobiel van Anke voor haar moeder. s' avonds na de pasta vroeg naar bed met de afspraak om 6.00 ontbijt.
Dag 7, Om 6.00 staan de rangers Clif en Dieter al klaar om ons het avontuur van ons leven te bezorgen. Schitterend weer, twee mooie jeeps en 12 uur safari voor de boeg. Gezamenlijk wordt besloten dat de vrouwen met Dieter en de mannen met Clif op weg gaan. De rangers rijden elk hun eigen weg met de afspraak om met de lunch in 'Onder Sabie' elkaar weer te ontmoeten. Deze dag stond in het teken van zoveel mogelijk wild en natuur te bekijken. Mede door Nico werden ook veel vogels onder de aandacht gebracht. Na een mooie en succevolle dag reden de jeeps om 18.00 weer gelijktijdig het 'Skukuza' restcamp op om hun passagiers weer af te leveren bij het kampement. Al met al weer een dag om nooit te vergeten. Wat kun je nog meer wensen temidden in een wildpark in Afrika.
Ook deze avond werd weer gezellig doorgebracht met een lekker maal en de nodige versnaperingen. Op naar de volgende dag waarop we het park zullen verlaten.
Dag 8, Na het ontbijt reden we richting de zuidelijke 'Malelane' gate op weg naar Badplaas, een kuuroord met warme mineraal bronnen. Vanuit de bus genoten we nog ca. twee uur van het park voordat we langzaam de bergen van de provincie Mpumalanga in rijden.
Via Nelspruit rijden we richting onze volgende campsite 'Aventura Badplaas', waar we voor de vierde maal ons kampement opslaan. Dit keer net voor een onweersbui met hagelstenen van 1cm groot. Na het diner, genuttigd onder de partytent, met regen snel in de slaapzak. Althans voor enkele van de groep.
Dag 9, De volgende morgen is het weer droog en kunnen we de hele dag in de zon genieten van het zwembad en de overige faciliteiten van het resort. Om 17.00 was het weer verzamelen. Dit keer voor een avondsafari bij ondergaande zon in het Embuleni Game Reserve. In het betreffende park leven geen roofdieren maar uitsluitend graseters waaronder ook de zeldzame witte neushoorn. De safari was schitterend en werd aangenaam onderbroken voor een glas champagne bij de ondergaande zon.
De witte neushoorns hebben we niet gezien maar de avond kon niet meer stuk. Ter afsluiting van de dag zijn we met de gehele groep gaan dineren in het 'Spur' restaurant op de campsite.
Dag 10, Na het ontbijt hebben we in de nog steeds aanhoudende regen ons kampement afgebroken en ging de reis weer verder via Swaziland naar het Noordelijk KwaZulu Natal. KwaZulu betekent 'Op zijn plaats zijn'. Deze dag moesten we een grote afstand per bus afleggen en hebben we tweemaal een regenachtige grenspassage op één dag. Onderweg in het prachtige Swaziland zijn we nog gestopt bij wat marktkraampjes langs de doorlopende weg naar Mbabane voor wat leuke souvenirs. Gelukkig was het net een uurtje droog. Na de tweede grensovergang zijn we binnen ca drie uur op onze bestemming. Helaas regent het nog steeds en besluiten we met de groep drie appartementen te huren i.p.v. te overnachten op de Sugarloaf Campsite, inderdaad prachtig gelegen aan de oevers van het St. Lucia Meer.
We verblijven in St. Lucia, een stad in het centrum van het St. Lucia Reservaat. Dit unieke kustreservaat bevat onder meer enkele van de hoogste beboste duinen ter wereld, moerassen, zandbos en palmvelden. De zwarte neushoorn, de suni (een kleine hertensoort), de rode duiker, waterschildpadden en diverse vogelsoorten zoals de roze pelikaan en de visarend hebben hier hun ideale woonplaats gevonden. Voordat het diner werd opgediend zijn we nog naar de kust gelopen waar op dat moment veel vissers actief waren.

Ook in de appartementjes (voor backpackers, hoe toepasselijk) werd het eten nog opgediend vanuit onze 'foodkitty wagon'. Het slapen ging natuurlijk ook wat beter dan op een schuimrubber matrasje in de tent.
Dag 11, Opnieuw om 6.00 ontbijt, want we zouden een mooie boottocht gaan maken op het 36.000 hectare grote meer. Maar, het regenachtige weer was nog niet afgelopen zodat we, hoewel de boot overdekt was, hier een natte ervaring aan overhielden. We hebben echter gedurende de tocht van ca. twee uur nog wel een groep nijlpaarden en een mooie krocodil gespot.
In de middag, toen het weer gelukkig was opgeklaard, hebben we een bezoek gebracht aan Dumazulu, een traditioneel Zuludorp. Hier werd de geschiedenis van de oude Zulu's weer tot leven gebracht. Voorts werden we uitgebreid geïnformeerd over de Zulu-geschiedenis, de cultuur, medicijnen en het bierbrouwen. Tevens werden er traditionele "Zulu-dansen" uitgevoerd. Ter afsluiting volgden nog enkele fotosessies van de groepsleden en de bewoners van het dorp.

Na terugkomst in St. Lucia zijn we gezamelijk de kust gaan verkennen waar volgens de waarschuwingsborden de krokodillen vrij rondliepen. Dus niet altijd even (of wel) cool. Na het diner bij de Italiaan ter plaatse hebben we de avond afgesloten met een borrel in de lokale pub. De nacht hebben we opnieuw doorgebracht in ons backpackers appartementje. De volgende dag naar Durban, een toeristische plaats aan de Indische oceaan.
Dag 12, Gelukkig niet te vroeg op want we hadden dit keer geen tentjes om op te breken. We hadden voldoende tijd om voor de middag in Durban te zijn. Op het gemak ontbeten en op weg naar de 'Dolphin Holliday Resort Campsite' in Balito waar we de nog natte tenten in de 'bloed' hitte hebben opgezet. Maar wat wil je liever. 30 ºC of regen.
Na het opzetten van ons kampement rijden we 50km naar het zuiden naar Durban, een levendige, subtropische stad aan de Indische Oceaan. Durban heeft als Zulunaam ’E Thekwini’, wat letterlijk betekent: plaats waar de aarde en de oceaan elkaar ontmoeten. In Durban wachtte ons een nadere kennismaking met de North- en South Beach, de mooie pier, het prachtige centrum, en de bekende ’Indian market’ waar we naast een protestante kerkdienst te hebben aanschouwd twee CD's met Afrikaanse muziek hebben gekocht. Een aantal van ons hebben ook nog de tegenover liggende vismarkt bezocht. Hierna op weg naar de haven voor een ijsje. De ijscoman was niet aanwezig maar daarvoor in plaats hebben we de eertse dolfijnen waargenomen in de haven op slechts 50 meter afstand.
Een bezoek aan de botanische tuinen is vervangen door wat extra neuzen bij de marktkraampjes aan de boulevard. Met een bus vol souvenirs terug naar onze campsite en een eerste bezoek aan het mooie strand. Die avond werd de braai weer opgestookt om de in St. Lucia gekochte vis te bereiden. De vis smaakte goed en de warme avond eindigde met een tevreden gevoel.
Dag 13, Opnieuw om 6.00 ontbijt. We hebben gezamenlijk besloten de ochtend van de vrije dag te vullen met een bezoek aan de dolfijnen voor de kust van KwaZulu Natal. Met twee rubberen speedboten de branding door op zoek naar de Dolfijnen. Voor de één een succes en de ander wat minder. Een aantal mensen van de eerste groep zijn zelfs bij een school dolfijnen te water gegaan. Doordat er jonge dolfijntjes bij waren verdween de school echter weer snel. Er waren veel dolfijnen te zien. Je kon ze zelfs goed waarnemen vanaf de kust.

's Middags was het na een lekkere lunch van kip en patat zonnen op het strand of schuilen in de schaduw onder een boom op de camping. Voor een ieder wat wils. In elk geval een mooie gelegenheid om je kleren eens te wassen en je natte spullen lekker te drogen.
's Avonds gaan we gezamenlijk uit eten naar een restaurant aan de kust. Het terras wordt voor ons vrijgemaakt en al snel heeft iedereen een lekkere hap voor zich. Er wordt niet door iedereen uitgebreid gegeten daar de lekkere kip van hedenmiddag nog niet is vergeten. De avond eindigt met een romantische avondwandeling terug naar de campsite.
Dag 14, Op het gemak opstaan, om te ontbijten en het kamp op te breken zodat we om 9.00 uur konden vertrekken naar onze op een na laatste bestemming. We reden door de Natal Midlands en het noordelijke gedeelte van de bergketen Drakensberg richting de 'Mahai Campsite', gelegen in het Royal Natal National Park. Onderweg zijn we nog gestopt bij Pieter-Maritzburg en Howick waar we resp. inkopen hebben gedaan en geluncht. De overige tijd in Howick is besteed aan het shoppen en het bekijken van de mooie waterval. De rest van de reis vlot snel en we kunnen nog net voordat het verwachte onweer begint ons kampement opzetten. De geplande braai gaat niet door vanwege het onweer en wordt lekker in de pan klaar gemaakt. Het onweer komt niet als een verrassing want zelfs in de lokale wandelgids staat aangegeven dat het nagenoeg elke avond onweert. De natte avond eindigt al vroeg voor iedereen in de tent.
Dag 15, Een vrije dag! Iedereen heeft zich voorbereid om op deze dag een mooie wandeling te gaan maken. Een aantal mensen lopen via de 'Look out rock', de 'Tigerfalls', en 'Tendele Hutted Camp' richting het 'Amfitheater', een indrukwekkende klif waar de Tugela Rivier zich de diepte in stort. Anderen nemen alleen een retour 'Tiger falls'.
Aan het eind van de dag worden de verhalen gedeeld onder het genot van een aperitiefje en het geschreeuw van wat bavianen. De avond is gereserveerd voor een laatste braai en staat in het kader van afscheid en adresuitwisseling. Jammer genoeg gaat het opnieuw regenen en moet het vlees van de braai worden afgebraden in de pan. Het afscheid kan helaas niet worden uitgesteld en vindt plaats in de partytent onder het genot van de laatste restjes wijn. Aan Willem valt de eer om Christiaan, Johan en Samuel te bedanken voor de goede zorgen. Na vele wederzijdse bedankjes verdwijnt iedereen (een beetje weemoedig) in zijn tent.
Dag 16, Wederom vroeg op, deze keer echter niet op verzoek van de leiding maar vast door de zenuwen.
Na het ontbijt rijden we nog eerst met Johan naar het 8 km brede 'Amfitheater' dat deze morgen goed zichtbaar is. Christiaan regelt de laatste zaken en Samuel vertrekt reeds naar huis.
Bij terugkomst wordt gezamenlijk, voor de laatste maal, het kampement afgebroken zodat we om ca.11.00 naar Johannesburg kunnen vertrekken. Voor velen betekent dit vertrek al het einde van de vakantie.
Na 5 uur in de bus en een lunch bij 'KEG' arriveren we op het vliegveld. Hier wordt er definitief afscheid genomen van Christiaan en Johan.
Na het uitzwaaien, een lekker bakje koffie, wat 'shoppen' stappen we vier uur later weer in ons vliegtuig om Zuid-afrika te verlaten.
Dag 17, Aankomst in Amsterdam; en na afscheid van alle reisgenoten met de trein weer terug naar huis.
Einde van een onvergetelijke reis!